PENGENALAN
Kepentingan
adat resam di dalam hidup masyarakat tidak kira apa bangsa sekalipun tidak
dapat dinafikan. Adat dan budaya yang merangkumi seluruh aspek bermula dari
kelahiran, perkahwinan sehinggalah kematian terdapat di dalam hidup semua
masyarakat di Malaysia. Adat resam merupakan kebiasaan cara hidup yang
diamalkan oleh sesuatu masyarakat yang dapat menggambarkan corak budaya
masyarakat tersebut.
Pengetahuan terhadap kebudayaan adalah penting bagi rakyat
Malaysia kerana banyak salah faham dan prasangka timbul daripada gagasan untuk
mewujudkan kebudayaan kebangsaan Malaysia yang berteraskan kebudayaan peribumi.
Ini kerana kebudayaan mempunyai hubungan yang amat rapat dengan masyarakat
kerana tidak akan ada kebudayaan sekiranya tidak ada masyarakat.
HASIL PEMBELAJARAN
1.
Menyatakan definisi budaya
secara umum.
2.
Menyatakan ciri-ciri budaya
masyarakat Malaysia .
3.
Menghuraikan jenis-jenis kebudayaan
tiga kaum utama di Malaysia
iaitu Melayu, Cina dan India
di samping etnik-etnik lain di Sabah dan Sarawak
4. Menjelaskan kesan ke atas
pembinaan negara bangsa ekoran daripada perubahan budaya yang berlaku akibat
percampuran kepelbagaian budaya yang wujud.
2.1
DEFINISI
Pada umumnya, istilah ‘kebudayaan’
sukar diberi takrif yang tepat kerana kebudayaan itu sendiri merupakan satu
bidang yang sangat luas. Malahan boleh dikatakan hampir setiap pengkaji cuba
memberi definisi kebudayaan mengikut tafsiran masing-masing.[1]
Bahasa Sanskrit |
Perkataan ‘budaya’ berasal daripada
bahasa Sanskrit, buddhayah iaitu kata jamak yang berasal daripada perkataan buddhi
yang membawa maksud budi dan akal.[2]
Perkataan culture dalam bahasa Inggeris
diambil daripada bahasa Latin, colore
yang bererti mengolah dan mengerjakan. Berpandukan dua definisi ini mungkin
dirasakan belum memadai untuk memberi gambaran yang jelas tentang maksud
‘kebudayaan’,
Dalam pengertian umum,’kebudayaan’ merupakan seluruh cara
hidup masyarakat atau seluruh aspek pemikiran dan tingkah laku manusia yang
diwarisi daripada satu generasi ke satu generasi yang lain melalui proses
pembelajaran. Mengikut takrif kamus dewan pula, ‘kebudayaan’ membawa maksud
cara hidup sebuah masyarakat, tamadun, peradaban dan kemajuan.[3]
Buku Moden Dictionary
of Sociology merujuk kebudayaan sebagai keseluruhan cara hidup manusia
meliputi kehidupan kelompok yang bercorak kebendaan dan bukan kebendaan. Budaya
kebendaan atau artifact merupakan apa
saja ciptaan manusia yang berbentuk objek-objek tertentu seperti alat,
bangunan,senjata dan kenderaan. Budaya bukan kebendaan atau mentifact pula ialah sesuatu ciptaan
manusia yang berbentuk abstrak seperti kepercayaan, adat resam, undang-undang
dan sebagainya.[4]
Secara amya, kebudayaan berfungsi melindungi diri terhadap
alam, mengatur hubungan manusia dan sebagai wadah bagi segenap lapisan
masyarakat. Kebudayaan tersebar melalui perlakuan manusia,sama ada baik ataupun
buruk. Dengan kata lain, kebudayaan merangkumi segala kelakuan manusia yang
tidak statik tetapi dinamik serta berubah mengikut perkembangan manusia dan
persekitaran.
Justeru dapat dirumuskan bahawa ‘kebudayaan’ merupakan
keseluruhan cara hidup manusia sama ada dalam bentuk fikiran, kepercayaan,
perlakuan ataupun penghasilan dalam sesebuah masyarakat yang diterima oleh
sebahagian besar anggota masyarakat itu dan diwarisi secara turun temurun. Pendek
kata kebudayaan termasuklah bentuk sosial, politik, adat istiadat serta ekonomi
sesebuah masyarakat.
|
2.2
CIRI-CIRI
BUDAYA
Antara
ciri-ciri kebudayaan masyarakat Malaysia adalah seperti:
i.
Merupakan perkongsian suatu masyarakat
ii.
Diperolehi melalui proses pembelajaran
iii.
Tidak dapat berpisah dengan bahasa
iv.
Kewujudan nilai-nilai tertentu
v.
Mengikut keadaan bentuk muka bumi
vi.
Diwarisi secara turun temurun
2.3 JENIS-JENIS KEBUDAYAAN
2.3.1
KAUM MELAYU
Kawasan Kelompok Bahasa Austronesia |
Dari segi bahasa, bahasa yang dituturkan
oleh orang Melayu adalah daripada kelompok bahasa Austronesia. Bahasa ini
dibahagikan kepada tiga jenis iaitu mengikut tiga kumpulan manusia berdasarkan
kedudukan geografi masing-masing.[5]
Tiga kumpulan tersebut adalah di semenanjung dan Kepulauan Melayu yang meliputi
Malaysia, Indonesia, Filipina dan Madagascar, kedua Malenesia, dan kepulauan
sekitarnya serta ketiga Polinesia dan kepulauan sekitarnya. Bahasa yang
digunakan oleh orang Melayu ialah bahasa Melayu. Sebelum kedatangan barat,
tulisan yang digunakan oleh orang Melayu ialah tulisan jawi, iaitu pengaruh
yang dibawa oleh pedagang-pedagang Arab sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka
lagi.
Dari segi hukum adat, dua jenis adat
yang menjadi amalan penduduk Melayu di Tanah Melayu, iaitu
adat Perpatih dan adat Temenggung. Adat Perpatih diamalkan oleh masyarakat Melayu di Negeri Sembilan. Adat ini menekankan konsep demokrasi dan muafakat. Oleh itu rajanya bukan berkuasa mutlak.[6] Dalam adat ini juga, pewarisan harta pusaka diutamakan kepada anak perempuan. Adat Temenggung menjadi amalan masyarakat Melayu seluruh Semenanjung kecuali Negeri Sembilan. Adat ini menekankan pemerintahan raja mutlak dan keutamaan kepada kaum lelaki. Selain itu, adat ini turut mendapat pengaruh yang banyak daripada agama Islam.[7]
Secara keseluruhannya, kebudayaan masyarakat Melayu dapat
difahami melalui jadual dibawah.
Klasifikasi
|
Jenis-jenis
|
Huraian
|
Perayaan-perayaan
keagamaan
|
Aidilfitri
|
Hari Raya Aidilfitri setahun sekali
yang diraikan dalam bulan syawal mengikut kalendar Islam. Pada hari ini
diraikan sebagai hari kemenangan dan hari kegembiraan setelah semua umat
islam berpuasa selama sebulan pada bulan Ramadan mengikut kalendar Islam, iaitu
bulan sebelum bulan Syawal.
|
|
Aidiladha
|
Hari Raya Aidiladha juga dikenali
sebagai Hari Raya Korban. Pada hari ini, masyarakat Melayu akan berkorban
binatang ternakan mereka sebagai mengenang kesanggupan Nabi Ismail
mengorbankan diri demi ketaatan kepada Allah (SWT).
|
|
Nuzul
Quran
|
Hari Nuzul Quran merupakan hari
ke-17 dalam bulan Ramadhan sempena hari penurunan al-Quran.
|
Perayaan-perayaan
keagamaan
|
Maulud
Nabi
|
Maulud Nabi merupakan sambutan hari
keputeraan Nabi Muhammad ( saw).
|
|
Awal
Muharam
|
Hari pertama dalam tahun Islam (
Tahun Hijrah) iaitu hari pertama dalam bulan Muharam.
|
Kesenian
|
Wayang
kulit
|
Wayang Kulit merupakan persembahan
bayangan patung yang menggunakan bahasa Melayu-Siam Selatan. Seni hiburan ini
popular di Pantai Timur serta mengandingi unsur dan pengaruh daripada Hindu
dan Islam.
|
|
Mak
Yong
|
Sejenis dramatari berunsurkan Negara
Thai seperti gerakan tangan, jari dan posisi kaki. Demikian juga alatan
muziknya seperti geduk dan gedombak. Tarian ini menggambarkan kehalusan dan
keindahan istana.
|
|
Kuda
Kepang
|
Sejenis tarian yang mendapat
pengaruh Hindu dan Islam. Dramatari ini tanpa dialog yang mengisahkan satu
cerita atau keadaan emosi umum dengan muzik.
|
|
Menora
|
Sejenis dramatari yang mengisahkan
Jataka,Buddha bercirikan Negara Thai telah diserap ke dalam kebudayaan
Melayu. Persembahannya menunjukkan percantuman unsur Negara Thai dengan
Melayu.
|
|
Joget
Gamelan
|
Popular di Terengganu dan Pahang. Ia
berasal dari Indonesia. Tarian ini di bawa oleh orang Bugis dari Kepulauan
Riau. Ia menceritakan cerita Panji seperti Raden Galuh Cendera Kirana dan Raden Ini Kertapati.
|
Perkahwinan
|
Merisik
|
Proses bertanya oleh keluarga lelaki
terhadap keluarga perempuan sekaligus berjanji.
|
|
Bertunang
|
Persetujuan dan perjanjian antara
dua pihak untuk melangsungkan akad nikah.
|
|
Pelamin
dan bersanding
|
Pelamin ialah tempat pengantin duduk
berdampingan ( bersanding) dan bentuknya bertingkat. Pelamin melambangkan
singgah sana raja dan pengantin akan bersanding seumpama raja yang bersemayam
di singgah sana kerana pada hari perkahwinan, pengantin dianggap raja sehari.
|
Pakaian
|
Sarung
|
Sarung boleh dipakai oleh wanita
atau lelaki dalam bentuk kain lepas yang diikat di pinggang. Mempunyai tiga
sifat iaitu kepala kain, badan kain, dan tepi kain. Bagi wanita sarung
dipakai bersama baju kurung dan bagi lelaki sarung boleh dipakai bersama baju
Melayu sahaja ataupun bersama seluar dengan dijadikan kain samping.
|
|
Pakaian
Cik Siti Wan Kembang
|
Pakaian diraja yang masyhur di
Kelantan. Terdiri daripada tiga helai kain iaitu sehelai kain sarung songket
diikat seribu di pinggang, kain selendang dibelit di dada seperti berkemban
dan bahu terdedah ditutup dengan kain limar panjang yang ditenun. Bersamanya
dipakai pending, tali pinggang dan kalung emas bertatah permata.
|
|
Pakaian
Puteri Perak
|
Pakaian diraja Perak berciri seluar
Acheh. Baju berleher cekak musang dan seluar Acheh daripada songket.Samping
dipakai bersama pending emas dan selendang songket dilampai di bahu.
|
|
Baju
Kurung Teluk Belanga
|
Berasal dari Johor dan kini dipakai
di seluruh Negara oleh perempuan dan lelaki. Lelaki bajunya lebih pendek dan
diletakkan tiga kocek.
|
|
Baju
Kebaya Labuh
|
Dipakai oleh wanita Melayu di
seluruh negara. Sesetengah wanita Cina peranakan turut memakainya. Bajunya
dibuat labuh hingga ke lutut, berbelah di hadapan dan dipakai bersama tiga
kerongsang.
|
|
Baju
Riau Pahang
|
Asalnya pakaian diraja Pahang dan
Johor. Ia merupakan gabungan antara baju kurung cekak musang dan baju kebaya
labuh. Berbelah di hadapan dan diperbuat daripada songket.
|
2.3.2 KAUM CINA
Masyarakat Cina turut mempunyai
pengalaman kebudayaan dan adat resam. Antara amalan yang boleh dilihat sebagai kebudayaan
dan adat resam mereka ialah:
a.
Kalendar Orang
Cina
Perhitungan hari orang Cina ini
bermula dari hari pertama anak bulan dan berakhir selama 29 atau 30 hari.
Setiap tahun mengandungi 12 bulan dan setiap tahun dikenali dengan nama
binatang-binatang tertentu. Apabila cukup 12 tahun, nama yang pertama akan
diulang. Nama-nama tersebut ialah tikus, lembu jantan, harimau, arnab, naga, ular,
kuda, kambing, monyet, ayam, anjing dan babi.[8]
b.
Keinginan Mendapat
Anak Lelaki Pertama
Keinginan mendapat anak lelaki
sememangnya kuat di kalangan masyarakat Cina kerana anak lelaki akan
mengekalkan nama keluarga dan orang yang mengendalikan upacara roh kepada ibu
bapa yang meninggal dunia.[9]
c. Pelajaran
Masyarakat Cina sejak dari beribu-ribu
tahun dahulu amat mementingkan pelajaran. Di Tanah Melayu dalam abad ke-19 dan
ke-20, anak-anak Cina merupakan yang paling ramai bersekolah berbanding dengan
anak-anak Melayu dan India. Masyarakat Cina beranggapan, bagaimana miskinpun
seseorang itu bahawa mereka patut diberi peluang yang sama untuk diberi
pelajaran. Pelajaran diharap dapat memajukan seluruh keluarga dan membantu
sanak saudara kelak.
d.
Upacara
Pengebumian
Masyarakat Cina sering mengadakan
perarakan apabila berlaku sebarang kematian. Perarakan ini akan diiringi bunyian
muzik dan biasanya menelan kos yang besar. Oleh itu, seseorang yang menyambut
hari lahir yang ke- 60 menandakan orang itu sudah layak untuk memasuki
‘persatuan keranda’ dan ia perlu membayar yuran bulanan supaya apabila ia mati
kelak ia mempunyai keranda yang baik.[10]
Selain itu, dari segi perayaan
masyarakat Cina juga mempunyai beberapa
perayaan yang disambut dalam satu tahun. Antara perayaan tersebut ialah:
Perayaan
|
Huraian
|
Tahun
Baru Cina
(Chinese New Year)
|
Perayaan ini lebih mengutamakan
perjumpaan keluarga yang diadakan menjelang hari tersebut. Masyarakat Cina
memastikan sebelum perayaan ini menjelang, hutang hutang dibayar dan semua
akaun ditutup. Persediaan bagi perayaan ini dibuat sejak hari ke- 24 bulan
ke-12 lagi. Perayaan ini berlanjutan selama 3 minggu.
|
Chap Goh Mei
|
Perayaan ini diraikan pada hari
ke-15 selepas tahun baru yang juga merupakan hari terakhir sambutan Tahun
Baru cina.
|
Perayaan Ching Ming
|
Perayaan ini diraikan pada hari
terakhir bulan kedua dalam tahun lunar. Pada hari ini, kaum keluarga melawat
kubur nenek moyang untuk dibersihkan dan bersembahyang.
|
Perayaan Hantu Lapar
|
Perayaan ini diraikan pada hari
ke-15 dalam bulan ketujuh. Perayaan ini lebih popular di Pulau Pinang. Hari
ini diraikan sempena ingatan terhadap seseorang bernama Mu Lien yang juga
dikenali sebagai Ti Tsang Wang yang menyelamatkan ibunya daripada
syaitan-syaitan yang kelaparan.
|
Perayaan Kuih Bulan
|
Perayaan ini diraikan pada hari
ke-15 dalam bulan kelima. Ia diraikan sempena mengingati kejayaan kumpulan
pemberontak yang menentang pemerintahan kerajaan Mongol pada abad ke-14 di
Negara China. Kuih Bulan dijadikan alat untuk menyampaikan mesej dalam
intinya. Tanglung yang turut menjadi sebahagian daripada perayaan ini
sebenarnya mengambil daripada kegunaannya pada waktu itu yang dijadikan
sebagai medium isyarat dari puncak bukit ke puncak bukit yang lain.
|
Dari segi pakaian, masyarakat Cina
kini kebanyakkannya telah menggunakan pakaian moden yang bercirikan barat.
Namun, pakaian tradisi golongan wanita Cina masih digunakan hingga kini. Salah
satu darinya ialah
Cheongsam |
Samfoo |
Dari segi makanan, makanan asas bagi
masyarakat Cina di negara ini ialah nasi. Namun, jenis makanan utama terdiri
daripada Kantonis, Hokkien, dan Szechuan.[11]
Jelas menunjukkan masyarakat Cina mempunyai identiti atau budaya mereka
tersendiri. Budaya yang diamalkan jauh berbeza daripada budaya masyarakat
tempatan dan kaum pendatang yang lain.[12]
2.3.3 KAUM INDIA
Masyarakat India juga mempunyai
nilai-nilai kebudayaan dan adat tradisi mereka yang tersendiri. Kebudayaan kaum
ini juga dibawa dari tanah asal mereka dan kini kebudayaan mereka turut
mengalami asimilasi dengan budaya tempatan.
Masyarakat India mempunyai
berbagai-bagai perayaan. Tiga jenis perayaan utama ialah Deepavali, Thaipusam
dan Thai Ponggal. Selain dari itu, masyarakat Hindu juga merayakan beberapa
perayaan lain yang diraikan di kuil-kuil tertentu di seluruh negara.
Perayaan
|
Huraian
|
Deepavali
|
Perayaan ini juga dipanggil perayaan
lampu. Diraikan dalam bulan ’Kartikal’ dalam agama Hindu yang biasanya jatuh
pada bulan Oktober atau November. Masyarakat India meraikan hari ini sebagai
simbol keterangan yang boleh menghalau kuasa jahat (kegelapan). Disebelah
pagi pada hari perayaan ini, mereka akan bangun dan mandi dengan minyak
wangian, mengenakan pakaian baru dan bersembahyang ataupun ke kuil.
|
Thaipusam
|
Thaipusam ialah perayaan yang mula
dirayakan di Tamil Nadu (India selatan). Namanya diambil daripada bahasa
tamil sendiri iaitu Thai (selalunya merujuk pada bulan Januari atau Febuari)
dan Pusam (perayaan). Perayaan ini sering diraikan secara besar-besaran di tiga
buah kuil utama Balathandayuthabani di Pulau Pinang dan kuil Sri Subramaniar
di Batu Caves, Selangor dan Kuil Sri Subramaniam
di Ipoh. Masyarakat Hindu biasanya membayar nazar pada perayaan ini.
|
Thai
Ponggal
|
Perayaan ini merupakan perayaan penuai atau
petani. Ia dirayakan pada awal bulan ‘Thai’,. Perayaan ini kurang disambut di
bandar,tetapi masih diraikan oleh masyarakat India yang tinggal di ladang-ladang
atau estet-estet.
|
Sari |
Dari segi pakaian, golongan wanitanya
kerap menggunakan ‘sari’ iaitu sejenis pakaian daripada kain sepanjang enam ela
yang dililitkan dikeliling badan dan dipakai bersama dengan sehelai blaus.
Pakaian tradisi kaum lelaki pula digelar ‘dhotis’ iaitu sejenis kain berwarna
putih. Kaum lelaki juga mengenakan ‘vesti’ atau ‘kurta’ iaitu pakaian putih
untuk ke kuil atau perayaan tertentu.
Kurta |
Vesti |
Dhotis |
Makanan masyarakat India di negara ini
ialah nasi ataupun roti-roti tertentu. Antara jenis roti yang popular ialah ‘chappati’,
‘parratta’ dan ‘puri’. Nasi dan roti dimakan bersama dengan kari atau dal.
Masyarakat India tidak makan daging babi dan lembu.
Capati |
2.3.4 MASYARAKAT
SABAH
i.
Kadazan-Dusun
Masyarakat Kadazan-Dusun di Sabah juga
mempunyai berbagai-bagai kebudayaan dan adat resam. Misalnya apabila berlaku
kematian, proses pengebumian melibatkan seluruh masyarakat. Unggun api
dihidupkan untuk menghalau hantu dan roh-roh jahat. Selain itu, wujud
konsep-konsep seperti ‘ mihad’ iaitu menangisi mayat, ‘memojuk’ iaitu
memandikan mayat, ‘menguman’ iaitu menghiasai mayat dan mendandan mayat,
‘lobong’ iaitu kubur serta ‘panukup’ iaitu kenduri.[13]
Bagi kelahiran proses memberi nama
bayi juga melibatkan perbincangan dengan ahli keluarga dan jiran. Adat ‘
mintuhun’ pula ialah adat menjejakkan kaki bayi ke tanah.
ii.
Bajau
Dalam kehidupan masyarakat Bajau,
terdapat empat kategori norma atau nilai iaitu hubungan lelaki dengan
perempuan, pertunangan, perkahwinan dan perceraian. Masyarakat Kadazan-Dusun
juga menghasilkan kraf tangan seperti tudung terendak, perangkap binatang
daripada buluh, perangkap tikus, perangkap tupai dan perangkap burung.
2.3.5 MASYARAKAT
SARAWAK.
i.
Iban
Bagi masyarakat Iban, sejenis budaya
lama yang popular dipanggil perburuan kepala (head hunting). Seorang lelaki akan memburu kepala untuk ditunjukkan
kepada bakal mertuanya ataupun sebagai lambang kepahlawanan mereka. Kini amalan
ini sudah tidak diamalkan. Masyarakat Iban mengamalkan konsep muafakat yang
dipanggil ‘utai basai gagamit’ ( tidak ada masalah besar yang tidak boleh
diatasi).[14]
Masyarakat Iban tinggal di rumah panjang.
Rumah ini didiami oleh beberapa buah keluarga. Rumah panjang terbahagi kepada
beberapa bilik dan setiap bilik dihuni oleh sebuah keluarga yang biasanya
keluarga asas. Rumah panjang suku Kelabit pula tidak ada bilik untuk keluarga,
Cuma terdapat bilik memisahkan ruang sebelah luar dengan ruang sebelah dalam.
Bagi rumah orang Iban, disebelah
belakang bilik ialah tempat makan dan dapur. Jika ada keramaian, makanan
dihidang di beranda (ruai). Sebelah luar bilik juga terdapat ruang yang
dipanggil ‘panggan’ iaitu tempat tidur orang bujang dan tetamu lelaki. Di bawah
rumah ialah tempat binatang ternakan seperti babi dan ayam.[15]
Masyarakat Iban mempunyai
upacara-upacara khas dalam adat kematian. Ia melibatkan seluruh ahli rumah
panjang dan perundingan dengan ‘ tuai rumah’ (ketua rumah). Dalam kelahiran
pula, bayi yang baharu dilahirkan dimasukkan garam ke mulutnya. Proses ini
dipanggil ‘garam’.[16]
Sementara ibunya akan melalui proses ‘berkindu’ ataupun berdiang unggun api
selama 41 hari dan 41 malam. Dari segi kesenian, masyarakat ini banyak
menghasilkan kraf tangan seperti anyaman, kain selimut dan bakul daripada
rotan. Jenis-jenis tarian mereka pula adalah seperti ngajat, berpencaha,
berkuntau, main kerichap dan main chekak. Sehingga hari ini, masyarakat Sarawak
masih mengekalkan beberapa tradisi, misalnya ‘Datun Julut’ di kalangan orang
Bidayuh. Tarian ini ditarikan dengan lemah gemalai oleh pemuda-pemudi dengan
iringan muzik. Kaum Iban pula terkenal dengan tarian perang yang dikenali
sebagai ’ngajat bunuh’. Tarian ini melambangkan unsur kebudayaan mereka yang
gagah berani menentang sebarang bentuk penjajahan.
ii.
Melanau
Masyarakat Melanau juga aktif
menghasilkan kraftangan seperti bakul, tikar, perangkap ikan, tudung saji di
samping menghasilkan ukiran kayu dan perahu. Masyarakat Sarawak juga sangat
terkenal dengan tenunan kain pandaknya yang juga dikenali sebagai ‘Pua Kumbu’.[17]
2.4 IMPAK KE ATAS PEMBINAAN NEGARA BANGSA
Antara kesan-kesan yang diperolehi
dari kepelbagaian budaya ialah;
a. Wujud kepelbagaian masyarakat yang unik
– Masyarakat di Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum seperti orang Melayu
dan kaum bumiputera yang lain, Cina, dan juga India.
b. Keterbukaan atau toleransi antara kaum
– Kepelbagaian kaum ini menjadikan masyarakat yang wujud di Malaysia lebih unik
dan menarik kerana di dalamya terdapat pelbagai budaya, bahasa, agama, muzik,
tarian dan kesenian, pakaian dan makanan yang ada antaranya boleh dikongsi
bersama.
c. Wujud beberapa aspek persamaan budaya –
Walaupun setiap kaum di Malaysia mempunyai kebudayaan berbeza namun wujud
beberapa aspek persamaan yang boleh ditemui di kalangan semua kaum seperti
kekeluargaan, adat resam, objek-objek kebendaan dan nilai-nilai keagamaan.
Misalnya setiap kaum di Malaysia menghormati adat resam yang diwarisi secara
turun temurun. Biar kaya atau miskin, masing-masing berusaha untuk mematuhi
adapt resam turun temurun ini. Pepatah Melayu yang menyebut ‘biar mati anak, jangan mati adat‘ sebenarnya
mempunyai makna yang sama bagi semua kaum di Malaysia.
Contohnya, semua kaum
mempunyai adat resam yang menekankan pentingnya menghormati orang tua, terutama
ibu bapa atas jasa dan pengorbanan mereka. Dalam sebarang upacara dan adat
istiadat orang tua sentiasa memainkan peranan penting dan mereka todak boleh diketepikan.
Bagi semua kaum di Malaysia ikatan kekeluargaan di kalangan anggota keluarga
sangat diutamakan.[18]
d. Wujud persefahaman antara kaum – Walaupun
kepelbagaian kaum ini adakalanya menimbulkan sedikit masalah kerana kurangnya
perasaan saling memahami antara satu kaum dengan kaum lain tetapi perkara ini
bukanlah sesuatu yang sukar jika setiap kaum bersedia untuk mempelajari dan
mengetahui dengan lebih mendalam tentang kaum-kaum lain. Cara ini juga boleh
membantu kita untuk memahami dengan lebih baik tentang masyarakat yang kita
bersama-sama menganggotainya.
RUJUKAN
1.
Ruslan Zainuddin et. al.
(2005), Kenegaraan Malaysia, Selangor:
Fajar Bakti Sdn. Bhd.
2.
Kamus Dewan (2002), Edisi Ketiga, Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
3.
Mardiana Nordin & Hasnah Hussiin (2004), Pengajian Malaysia, Fajar bakti Sdn. Bhd.
[1] Ruslan
Zainuddin,et al,(2005) Kenegaraan
Malaysia, Fajar Bakti,hlm. 8.
[2] Ibid.
[4] Ruslan
Zainuddin,et al,(2005) Kenegaraan
Malaysia,hlm.8.
[5] Mardiana Nordin dan Hasnah Hussiin, (2004)
Pengajian Malaysia, Fajar bakti
Sdn.Bhd,,hlm.159-160.
[6] Ibid.
[7] Ibid.
[8] Mardiana Nordin dan Hasnah Hussiin, Pengajian Malaysia, hlm.162.
[9] Ibid.
[10] Ibid,hlm.163
[11] Mardiana Nordin dan Hasnah Hussiin, Pengajian Malaysia, hlm.164.
[12] Ibid.
[13] Mardiana Nordin dan Hasnah Hussiin, Pengajian Malaysia, hlm.166.
[14] Ibid.hlm,165.
[15] Ibid.
[16] Ibid,hlm.166.
[17] Mardiana Nordin dan Hasnah Hussiin, Pengajian Malaysia, hlm. 166.
[18] Ruslan Zainuddin,et al., Kenegaraan Malaysia, hlm. 9-10.
Bole tau nama ka? Mau buat sebagai rujukan, nama penuh bole? Terima kasih atas kerjasama
ReplyDeleteBoleh sya tau nama kh? Untuk rujukan
ReplyDeleteuntuk pengetahuan adik penulis idli,thosai,idiappam,adhirasam,puttu are some of indians tradisinal food. tq
ReplyDeletetq, adoi, last minit nak buat tugasan...hahha
ReplyDeleteBoleh saya tahu nama penulis article ini, untuk saya buat rujukan. terima kasih :)
ReplyDeletenk tgk dimana yaa tarih ditulis ?
ReplyDeleteInfo yang menarik. Terima Kasih
ReplyDelete