PENGENALAN
Dasar
sosial boleh dianggap sebagai satu jenis dasar yang memberi keutamaan kepada
nilai-nilai sosial yang berlandaskan keadilan, kerohanian dan kemanusiaan.
Kesemua nilai ini adalah perlu untuk pembangunan manusia yang seimbang dalam
pelbagai aspek. Dasar sosial diperlukan oleh sesebuah negara yang membangun
untuk menangani pelbagai masalah yang timbul, termasuk masalah sosial.
Dasar
sosial menitikberatkan isu-isu seperti perpaduan negara, perhubungan kaum dalam
masyarakat majmuk dan perhubungan kemasyarakatan. Keperluan-keperluan ini
dipenuhi melalui pelbagai dasar seperti pendidikan, kebajikan masyarakat,
sumber manusia dan sebagainya.
HASIL PEMBELAJARAN
1.
Menyenaraikan 5 dasar sosial
di Malaysia .
2.
Menerangkan falsafah setiap
dasar sosial tersebut.
3.
Menghuraikan strategi
pelaksanaan setiap dasar sosial di Malaysia .
4.
Mengenalpasti pencapaian
setiap dasar sosial yang dinyatakan.
13.1 DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAAN
Sejak sebelum merdeka, beberapa dasar
telah diadakan untuk menggubal sistem pendidikan di negara ini. Sesuai dengan
senario politik yang berlaku pada waktu ini, Tanah Melayu ingin mencapai
kemerdekaan dan perpaduan yang merupakan elemen penting untuk menjayakan
rancangan tersebut. Salah satu cara ialah melalui pendidikan.
Justeru, pihak pemerintah telah
memperkenalkan satu Jawatankuasa Pelajaran 1955 yang dipengerusikan oleh Tun
Abdul Razak Hussein. Akhirnya, satu dasar pendidikan telah diperkenalkan oleh
beliau yang dikenali sebagai Penyata Razak 1956. Pada tahun 1960 satu lagi
dasar telah diadakan untuk menyemak semula Penyata Razak 1956. Dasar ini
dikenali sebagai Penyata Rahman Talib 1960[1].
Dasar Pendidikan Kebangsaan 1961
digubal berdasarkan Laporan Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib 1960. Matlamat utama
dasar ini ialah untuk mewujudkan persefahaman dan perpaduan di kalangan rakyat.
Selepas itu, Jawatankuasa Kabinet telah ditubuhkan pada 1974 untuk mengkaji
semula dasar pendidikan bagi menyesuaikannya dengan pekembangan ekonomi negara,
membentuk masyarakat yang bersatu padu dan berdisiplin di samping memenuhi
sumber manusia dalam pembangunan negara. Laporan Jawatankuasa ini telah
diterbitkan dalam tahun 1979. Proses pembentukan individu cemerlang dan
berorientasikan masyarakat ini diasaskan kepada Falsafah Pendidikan Negara.
Objektif
i.
Menubuhkan satu sistem pendidikan yang akan
dapat memenuhi keperluan negara dan menggalakkan perkembangan kebudayaan,
sosial, ekonomi dan politik.
ii.
Menyatupadukan semua kaum dan menyediakan
tenaga kerja yang mencukupi untuk pembangunan negara.
iii.
Melahirkan masyarakat yang bersatu padu,
berdisiplin dan terlatih.
iv.
Menggalakkan perkembangan bidang kebudayaan,
sosial, ekonomi dan politik.
v.
Memenuhi keperluan tenaga rakyat negara dalam
jangka masa panjang dan jangka masa pendek
Falsafah
Pendidikan Negara
Falsafah Pendidikan Negara dinyatakan
seperti berikut:
“Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha
berterusan ke arah perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan harmonis
dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan
kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang
berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan
bekeupayaan mencapai kesejahteraan diri seta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.”[2]
Falsafah pendidikan negara merupakan
satu pemikiran yang mantap mengenai sistem pendidikan negara Malaysia. Ia
menetapkan arah haluan yang mesti ditujui oleh setiap rakyat dan mengandungi
prinsip yang utuh dan daya ketahanan yang kekal bagi masyarakat majmuk di
negara ini. Falsafah ini harus dijadikan teras dalam keseluruhan sistem
pendidikan iaitu dari peringkat pra-sekolah sehingga ke peringkat pengajian
tinggi.
Bagi mencapai matlamat dasar
pendidikan negara, falsafsah ini telah menggariskan tiga bidang utama yang
meliputi aspek-aspek keperluan individu, negara dan ekonomi. Tiga bidang utama
ini ialah perkembangan individu secara menyeluruh, perpaduan rakyat dan
kemakmuran negara. Langkah-langkah yang telah diambil oleh Kementerian
Pendidikan bagi mencapai matlamat Falsafah Pendidikan Negara ialah
memperkenalkan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Bersepadu
Sekolah Menengah (KBSM).[3]
Pendidikan yang dirancang dan
berdasarkan kepada Falsafah Pendidikan Negara akan melahirkan rakyat Malaysia
yang dapat memenuhi keperluan negara dan mampu menghadapi sebarang persaingan
serta cabaran masa hadapan. Hasrat Falsafah Pendidikan Negara memberi penekanan
kepada empat aspek penting bagi pekembangan seseorang individu iaitu intelek,
emosi, rohani dan jasmani. Kepercayaan kepada Tuhan dan patuh kepada ajaran
agama merupakan teras kepada keempat-empat aspek ini.
Pendekatan yang digunakan untuk
menjayakan matlamat pendidikan melalui pendidikan bersepadu ini menekankan
perkara-perkara berikut :
Ilmu dan
Kemahiran
i.
Kandungan kurikulum akan dapat mengembangkan
kemahiran asasi yang diperoleh di peringkat rendah.
ii.
Mengembangkan kemahiran belajar.
iii.
Membina generasi intelek dan mengembangkan
pemikiran untuk menghurai, mencari, merumus dan menghasilkan idea-idea bernas.
Nilai-nilai
Murni
i.
Dalam pendidikan bersepadu, nilai-nilai murni
akan diserapkan dalam setiap matapelajaran bukan sahaja dalam matapelajaran
Pendidikan Islam dan Pendidikan Moral.
ii.
Nilai-nilai murni yang akan diserapkan dalam
diri pelajar adalah seperti berhemah tinggi, berdikari, keberanian, kerjasama,
semangat kemasyarakatan dan lain-lain.
Bahasa
i.
Tumpuan diberikan kepada aspek-aspek
penggunaan bahasa dengan betul meliputi sebutan, struktur ayat dan tatabahasa.
ii.
Selain itu, penekanan juga diberikan kepada
kecekapan menggunakan bahasa, kemampuan berfikir dan kreatif dalam menghasilkan
karya dalam bahasa Melayu.
iii.
Walau bagaimanapun, penggunaan bahasa-bahasa
lain seperti bahasa Inggeris tetap diteruskan.
Ko Kurikulum
i.
Kokurikulum merupakan satu bidang
pembelajaran yang berasaskan gerak kerja yang terancang. Ini berlanjutan
daripada proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.
ii.
Proses ini sebenarnya akan memberi peluang
kepada pelajar untuk mengamalkan pengetahuan yang telah dipelajari di bilik
darjah.
iii.
Gerak kerja kokurikulum biasanya dibahagikan
kepada tiga kumpulan iaitu:
a.
Pasukan beruniform
b.
Persatuan/ kelab
c.
Sukan
Budaya Sekolah
i.
Budaya sekolah merangkumi seluruh
persekitaran sekolah sama ada secara fizikal ataupun bukan fizikal. Suasana
persekitaran sebenarnya boleh memberi kesan tehadap proses pengajaran dan
pembelajaran di sekolah.
ii.
Antara perkara utama dalam pembentukan budaya
sekolah ialah:
a.
Fizikal sekolah yang baik
b.
Aspek sosial yang boleh merangsang pembinaan
insaniah
c.
Aspek budaya ilmu
d.
Penggunaan bahasa yang baik
Bahan Pengajaran
Buku-buku yang digunakan juga mesti
mencerminkan kesepaduan dan memenuhi hasrat Falsafah Pendidikan Negara.
Strategi Dan
Pelaksanaan
Beberapa srategi telah digubal untuk
mencapai matlamat Dasar Pendidikan yang telah ditetapkan seperti berikut:
i.
Menjadikan Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa
pengantar yang utama.
ii.
Mengadakan kurikulum yang sama dan
berorientasikan Malaysia bagi semua jenis sekolah.
iii.
Mewujudkan sistem peperiksaan yang sama bagi
semua.
iv.
Melicinkan tatacara pengurusan pendidikan.
v.
Meningkatkan mutu pendidikan keseluruhannya
dengan menyediakan pendidikan yang menyeluruh, seimbang dan bersepadu.
vi.
Mengadakan peluang pendidikan asas selama
sembilan tahun.
vii.
Mendemokrasikan pendidikan dari segi peluang
dan mutu dengan mengagihkan peruntukan secara adil dan memberi perhatian khas
kepada kumpulan yang kurang bernasib baik dan kawasan luar bandar dan
pedalaman.
viii.
Menyediakan pendidikan rendah mengikut
Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) yang berasaskan 3M iaitu membaca, menulis
dan mengira pada tahun 1983 yang menjurus kepada Kurikulum Bersepadu Sekolah
Menengah (KBSM) pada tahun 1989. Matlamat utama kurikulum baru ini adalah untuk
melahirkan individu yang seimbang dari segi ilmu pengetahuan dan kemahiran yang
sesuai dan mempunyai moral seta nilai etika yang kukuh.
ix.
Memperluaskan pendidikan Vokasional dan
Teknik melalui penyusunan semula kurikulum Sekolah Vokasional pada tahun 1978.
x.
Mempelbagai dan memperbanyakkan kemudahan
pendidikan di peringkat universiti terutama dalam bidang sastera gunaan dan
sains gunaan.
xi.
Mempertingkatkan pendidikan kerohanian, moral
dan disiplin.
xii.
Menjadikan Bahasa Kebangsaan dan Bahasa
Inggeris sebagai mata pelajaran yang wajib diajar di sekolah-sekolah dan
memberi peluang yang sempurna bagi pembelajaran bahasa-bahasa lain seperti
Bahasa Cina dan Bahasa Tamil.
xiii.
Menggalakkan aktiviti kokurikulum yang
memupuk disiplin seperti pasukan-pasukan kadet tentera, kadet polis, pengakap,
Puteri Islam dan lain-lain[4].
Di samping strategi ini, Dasar
Pendidikan Kebangsaan juga dilaksanakan dengan mengadakan dan mengembangkan
tenaga pengajar yang terlatih dan juga mendirikan sekolah selaras dengan
pertambahan kanak-kanak.
Di Kementerian dan Jabatan Pendidikan
pula, beberapa bahagian dan jawatankuasa yang meliputi perkara-perkara yang
dibangkitkan oleh Dasar Pendidikan Kebangsaan telah ditubuhkan atau diperkuat
bagi memastikan tercapainya hasrat dasar ini. Beberapa contoh bahagian dan
jawatankuasa ditubuhkan untuk mencapai cita-cita dasar ini iaitu:
i.
Bahagian Perancangan dan Penyelidikan
Pendidikan.
ii.
Bahagian Pelajaran Teknik dan Vokasional
iii.
Jawatankuasa Pusat Kurikulum
iv.
Biro Buku Teks
Pencapaian
i.
Secara keseluruhannya, tenaga rakyat hasil
pendidikan dapat memenuhi keperluan guna tenaga negara.
ii.
Pendidikan dapat mengeratkan jurang
pengenalan pekerjaan mengikut kaum dan mengurangkan kadar kemiskinan di
kalangan penduduk.
iii.
Kesedaran kebangsaan Malaysia juga dapat
dirasai antara kaum di sekolah.
iv.
Penguasaan bahasa Melayu antara kaum di
Malaysia lebih memuaskan.
v.
Pendidikan dan latihan dapat meningkatkan
pendapatan golongan berpendapatan rendah dan membaiki taraf hidup mereka.
Kesimpulan
Dasar Pendidikan
Kebangsaan sememangnya dapat menampung keperluan negara buat masa ini dan masa
hadapan. Selaras dengan hasrat negara untuk mencapai status negara
perindustrian, adalah penting rakyatnya diberikan pendidikan bersesuaian dengan
keperluan swasta bagi bidang tertentu seperti pengeluaran, pelancongan,
perkhidmatan dan sebagainya.
Oleh itu, dasar ini bukan sahaja dapat
memenuhi keperluan tenaga manusia dari segi jumlah, tetapi juga dari segi
kualiti. Dasar ini seharusnya dapat menggalakkan lebih ramai rakyat yang
terlibat secara aktif dalam bidang keusahawanan dan tidak bergantung
semata-mata pada kerajaan untuk menyediakan kerja. Ini selaras dengan dasar
kerajaan semasa yang menekankan penyertaan sektor swasta secara aktif dalam
usaha pertumbuhan ekonomi dan pembangunan negara.
13.2 DASAR BELIA NEGARA
Dasar Belia Negara ini diadakan untuk
memberi garis panduan bagi menyusun dan mengendali rancangan-rancangan belia
negara ini. Generasi belia merupakan sumber terbesar dalam negara dan mereka
berpotensi untuk menyambung kepada pembangunan negara. Keupayaan mengembeling
tenaga belia akan menentukan kekuatan dan ketahanan pembangunan sosial, ekonomi
dan politik Negara.
Takrif Belia
Golongan belia dikategorikan kepada
golongan berumur antara 15 – 40 tahun dan meliputi 42% daripada jumlah 20 juta
penduduk Malaysia. Walaubagaimanapun, dari segi strategi pelaksanaan program
dan orientasi aktiviti, tumpuan utama ialah mereka yang berumur 18 hingga 25
tahun. Golongan ini merupakan tenaga penggerak dalam bidang politik, ekonomi,
kebudayaan dan pendidikan.
Memandangkan belia memainkan peranan
penting dalam pembangunan negara dan sebagai bakal pemimpin Negara, usaha bagi
mewujudkan organisasi belia yang mantap dan sistematik amatlah diperlukan. Dasar
Program Induk Belia Negara dilancarkan pada bulan Jun 1991. Belia merupakan
separuh daripada penduduk di Malaysia. Kemajuan Belia merupakan kemajuan
negara.
Matlamat
Matlamat dasar ini ialah “Membina
Belia Untuk Kesejahteraan Negara”.
Objektif
i.
Memupuk keperibadian belia dengan memberi
penekanan terhadap aspek kepimpinan dan kesukarelawanan, berakhlak mulia &
berpengetahuan luas.
ii.
Mendorong penyertaan belia dalam pembangunan
negara, di samping memandu mereka ke jalan yang searah dengan prinsip Rukun
Negara.
iii.
Menjadikan belia sebagai teras integrasi
nasional.
iv.
Belia dianggap benteng pertahanan ekonomi dan
sosio politik negara.
v.
Memajukan belia.
vi.
Membangunkan sosioekonomi golongan belia
selain memperkukuh perpaduan dan keselamatan negara.
vii.
Melahirkan masyarakat yang memiliki sifat
kepimpinan dan berfikiran matang selain mencapai taraf keilmuan yang tinggi.
Prinsip-Prinsip
Dasar Belia Negara
Pembinaan belia di negara ini
hendaklah berasaskan prinsip-prinsip berikut:
i.
Mengamalkan prinsip-prinsip Rukun Negara
ii.
Mewujudkan semangat perpaduan, kesukarelaan
dan menggalakkan autonomi
iii.
Mewujudkan sifat-sifat kepimpinan yang matang
iv.
Menggalakkan penyertaan dalam proses
perancangan negara
v.
Membina moral yang tingi dan sikap yang
mementingkan penjagaan kesihatan dan kecergasan diri
vi.
Mencapai taraf keilmuan yang luas dan mendalam
Strategi
Bagi mencapai Dasar Belia Negara
beberapa strategi akan dilaksanakan:
a. Pembangunan Ilmu
Usaha akan dipertingkatkan ke arah
mengembangkan ilmu pengetahuan di dalam berbagai aspek sebagai tungak kepada
pembangunan dan kemantapan generasi belia[6]. Untuk
memupuk ciri-ciri keperibadian yang sempurna, pendidikan hendaklah dibekalkan
yang meliputi bidang-bidang berikut:
i.
Pendidikan agama dan moral.
ii.
Pelajaran yang formal dari awal (pra sekolah)
hingga ke pusat pengajian tinggi.
iii.
Pendidikan tidak formal yang berterusan
melalui kursus, bengkel, seminar dan lain-lain.
iv.
Pendidikan jasmani secara formal dan tidak
formal.
b. Pembentukan Sikap
Usaha ke arah penerapan nilai-nilai
murni dan pembentukan sikap yang positif dan kreatif akan dipupuk di kalangan
belia bagi menghadapi cabaran semasa dan akan datang. Untuk menyediakan taraf
kepimpinan yang matang serta penglibatan yang berkesan dalam perancangan
negara, usaha-usaha hendaklah diatur bagi menghasilkan golongan pemimpin yang
berkaliber melalui:
i.
Kursus, seminar, bengkel dan lain-lain.
ii.
Penglibatan dan penyertaan yang aktif dalam
badan-badan yang menggubal dasar di semua peringkat, iaitu daerah, negeri dan
kebangsaan pendedahan yang luas, merangkumi peringkat kebangsaan dan
antarabangsa.
c. Pembangunan Kemahiran dan Keusahawanan
Mempersiapkan generasi belia dengan
teknologi terkini, kemahiran teknik dan vokasional serta kegiatan keusahawanan
selaras dengan kehendak pembangunan negara. Untuk membekalkan
kemahiran-kemahiran tertentu, rancangan-rancangan latihan hendaklah disusun
untuk melatih para belia dalam pelbagai bidang seperti teknikal, usahawan dan
pertanian.
d. Pemupukan Gaya Hidup Sihat
Generasi Belia digalakkan menyertai
persatuan atau aktiviti sukarela yang dapat memupuk gaya hidup yang sihat,
cergas dan dinamik. Amalan ini akan dapat melahirkan pemimpin-pemimpin yang
bertangungjawab dan berkualiti.
e. Kemudahan Interaksi Sosial
Mempertingkatkan kemudahan yang sesuai
bagi menggalakkan aktiviti dan interaksi sosial yang sihat di kalangan belia
dan masyarakat. Untuk meningkatkan usaha perpaduan negara, semangat kebangsaan,
kesedaran, kewarganegaraan dan perasaan tanggungjawab melalui program secara
formal dan tidak formal.
f. Perkongsian Dalam Pembangunan
Menggunakan perkongsian dan kerjasama
antara agensi kerajaan, swasta dan pertubuhan bukan kerajaan untuk pembangunan
generasi belia. Untuk menjayakan penglibatan belia sepenuhnya dalam pembangunan
negara, penekanan terhadap:
i.
semangat kesukarelaan yang akan menjamin
kesediaan untuk memberi semangat ikhlas demi kejayaan dan kebahagiaan bersama.
ii.
Autonomi dalam menjalankan
rancangan-rancangan agar terpupuk perasaan yakin pada diri sendiri.
g. Jaringan Hubungan Antarabangsa
Menggalakkan generasi belia
meningkatkan jaringan dan interaksi dengan masyarakat antarabangsa.
Pelaksanaan
i.
Bahagian
Perkhidmatan Belia di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat diwujudkan untuk
membimbing dan memberi perkhidmatan sosial kepada golongan belia.
ii.
Kementerian
Belia dan Sukan ditubuhkan untuk merancang dan melaksanakan dasar-dasar
untuk menjalankan kegiatan yang memanfaatkan golongan belia.
iii.
‘Program Rakan Muda’ diwujudkan untuk meningkatkan
penglibatan belia dalam pelbagai bidang untuk membentuk masyarakat yang
seimbang, berdaya saing, berani dan dinamik selaras dengan kehendak negara.
iv.
Koperasi
Belia
diadakan mewujudkan oraganisasi yang bercorak koperasi peringkat kebangsaan
demi menjaga kepentingan belia dalam bidang ekonomi dan sosial.
v.
Program Belia
Berniaga
membekalkan kursus-kursus keusahawanan untuk memberi kemahiran kepada belia.
vi.
Kemahiran
Vokasional dan Teknikal turut diadakan untuk memperlengkap kemahiran
belia untuk memenuhi kehendak pasaran kerja. Contohnya, Institut Kemahiran
Belia Negara ditubuhkan untuk menggalakkan belia-belia mendapatkan latihan
kemahiran sebagai persediaan menjadi tenaga kerja yang diperlukan oleh sektor
industri ke arah mencapai Wawasan 2020.
vii.
Badan-badan
Sukarela
menganjurkan pelbagai program dari semasa ke semasa untuk membangunkan belia
negara.
viii.
Slogan ‘Malaysia
Boleh’ merupakan galakan untuk memperjuang semangat kebangsaan di kalangan
belia negara.
ix.
Sepuluh aspek yang menjadi motto ialah:
a.
Malaysia Cergas
b.
Malaysia Cemerlang
c.
Malaysia Patriotik
d.
Malaysia harmoni
e.
Malaysia Mahir
f.
Malaysia Mulia
g.
Malaysia Sejagat
h.
Malaysia Prihatin
i.
Malaysia Berbudaya
Program Belia
(Perniagaan)
a. Belia Berniaga
Rancangan ini bertujuan
usahawan-usahawan di kalangan belia dengan mendorong mereka menggunakan
kemahiran yang telah diperolehi melalui kursus-kursus keusahawanan yang
disediakan.[8]
b. Koperasi Belia
Bertujuan meninggikan taraf hidup
belia-belia amnya dan ahli-ahli khususnya dan menjaga kepentingan belia dalam
semua bidang terutama ekonomi dan sosial supaya dapat mewujudkan satu
organisasi perniagaan besar yang bercorak koperasi di peringkat nasional.
c. Belia Peladang
Bertujuan untuk melibatkan para belia
dalam projek pertanian, penternakan dan perusahaan-perusahaan berasaskan pertanian,
dengan bermatlamat untuk mewujudkan peluang-peluang pekerjaan sendiri di
kalangan belia-belia terutama sekali mereka yang tinggal di luar bandar
Program Latihan
a. Latihan dan Bimbingan
Bertujuan memberi dan menguruskan
latihan kemahiran vokasional dan teknikal untuk membolehkan belia mendapat
pekerjaan sendiri serta melengkapkan latihan kemahiran kerja belia.
b. Cawangan Latihan dan Bimbingan
Ditubuhkan dengan tujuan merancangkan
aktiviti-aktiviti bercorak latihan kemahiran secara formal dan latihan secara
tidak formal.
Badan-badan Belia terdiri daripada
persatuan, pertubuhan dan majlis belia yang berdaftar dengan Jabatan
Pendaftaran Pertubuhan termasuk juga badan-badan sukarela seperti kesenian,
kebajikan, sukan, kerjaya dan keagamaan dan badan-badan politik dan kesatuan
sekerja[9]. Dari semasa
ke semasa, badan ini menganjurkan program-program latihan dan bengkel
kepimpinan kepada ahli-ahli untuk mencungkil bakat kepimpinan.
Pencapaian
i.
Belia akan sedar tanggungjawab mereka
terhadap negara.
ii.
Mengurangkan masalah sosial.
iii.
Belia menjadi progresif.
Kesimpulan
Dasar Belia Negara adalah panduan yang
dapat memberi peluang dan ruang kepada semua pihak dalam merancang dan
melaksanakan program untuk memperkasa pembangunan belia.
13.3 DASAR
KEBUDAYAAN KEBANGSAAN
Kebudayaan merupakan keseluruhan cara
hidup manusia. Penggubalan Dasar Kebudayaan Kebangsan adalah penting bagi
sesebuah negara membangun dan mempunyai penduduk yang berbilang kaum. Dasar ini
menjadi garis panduan dalam membentuk, mewujud dan mengekalkan identiti negara
di mata dunia antarabangsa.
Perancangan Kebudayaan bagi sesebuah
negara yang rakyatnya terdiri daripada berbilang kaum adalah sangat penting
supaya ciri-ciri kebudayaan yang lahir akan mencerminkan cara hidup sesuatu
bangsa di sesebuah negara[10]. Perancangan
Kebudayaan akan menentukan sifat-sifat yang terbaik, mulia dan utama bagi
pembinaan bangsa dan ketahanan.
Objektif
i.
Mengukuhkan perpaduan bangsa dan negara
melalui kebudayaan
ii.
Memupuk dan memelihara keperibadian
kebangsaan yang tumbuh daripada kebudayaan kebangsaan
iii.
Memperkaya dan mempertingkatkan kualiti
kehidupan kemanusiaan dan kerohanian yang seimbang dengan pembangunan
sosioekonomi
Falsafah
Kebudayaan Kebangsaan Malaysia
berlandaskan unsur-unsur dan tiga prinsip yang ditetapkan oleh kerajaan sebagai
Dasar Kebudayaan Kebangsaan:
i.
Berteraskan Kepada
Kebudayaan Rakyat Asal Rantau Ini
Kebudayaan serantau ini digambarkan
oleh persamaan-persamaan di bidang bahasa yang berasaskan keluarga bahasa
Melayu-Astronesia, kedudukan geografi, pengalaman sejarah, kekayaan alam,
kesenian dan nilai-nilai keperibadiannya.
ii.
Unsur-Unsur
Kebudayaan Lain Yang Sesuai Dan Wajar Diterima.
Unsur-unsur
budaya Cina, India, Arab, Barat dan lain-lain yang sesuai dan wajar diberi
pertimbangan dan penerimaan dalam pembentukan Kebudayaan Kebangsaan. Kesesuaian
penerimaan dalam penyerapan ini adalah begantung kepada tidak wujudnya
percanggahan dengan Perlembagaan dan prinsip-prinsip Rukun Negara serta
kepentingan nasional serta asas-asas moral dan kerohanian sejagat pada amnya
dan pada Islam sebagai agama rasmi negara khasnya.
iii.
Islam Menjadi
Unsur Yang Penting Dalam Pembentukan Kebudayaan Kebangsaan
Agama atau
kepercayaan kepada Tuhan merupakan unsur penting dalam proses pembangunan
negara serta pembentukan rakyat yang berakhlak dan berperibadi mulia.
Agama Islam memberi panduan kepada
manusia dalam mengimbangi dan memadukan usaha bagi mengisi kehendak-kehendak
emosi dan fizikal dan kerana itu patut menjadi unsur yang penting dalam
pembentukan Kebudayaan Kebangsaan memandangkan kedudukannya sebagai agama rasmi
negara, di samping telah wujudnya fakta sejarah dan nilai-nilai Islam yang
telah sedia didukung oleh sebahagian besar rakyat rantau ini.
Ketiga-tiga prinsip asas ini adalah
melambangkan penerimaan gagasan Kongres Kebudayaan Kebangsaan 1971[11].
Strategi Dan Pelaksanaan
Objektif dasar ini boleh dicapai
melalui strategi-strategi berikut:
i.
Pemulihan, pemeliharaan dan pembangunan
kebudayaan ke arah menguatkan asas-asas Kebudayaan Kebangsaan melalui usahasama
penyelidikan, pembangunan, pendidikan, pengembangan dan perhubungan budaya.
ii.
Meningkat dan mengukuhkan kepimpinan budaya
melalui usaha-usaha membimbing dan melatih peminat, mendukung dan menggerak
kebudayaan seluas-luasnya sebagai jentera pembangunan yang berkesan.
iii.
Mewujudkan komunikasi yang berkesan ke arah
kesedaran kebangsaan, kenegaraan dan nasionalisme Malaysia.
iv.
Memenuhi keperluan sosiobudaya.
v.
Meninggikan taraf dan mutu kesenian.
Pencapaian
Pelbagai usaha telah dijalankan bagi
mencapai matlamat dasar ini dan secara umumnya pencapaian matlamat dan objektif
dasar telah menunjukkan kejayaan yang boleh dibanggakan. Penggubalan dan
pelaksanaan dasar ini, meskipun masih lagi baru usianya namun pembentukan identiti
nasional dan perpaduan kaum serta nilai murni Islam telah pun dilaksanakan.
Identiti kewarganegaraan dan seni budaya Malaysia juga didapati di dalam
perayaan-perayaan antarabangsa dan juga di dalam kegiatan seni sukan sama ada
di peringkat rasmi atau tidak rasmi. Di antaranya ialah:
i.
Kerajaan Malaysia menyediakan pendidikan
asas percuma selama 6 tahun yang melibatkan sekolah-sekolah, guru-guru dan
buku-buku dalam bahasa Tionghua dan Tamil.
ii.
Di peringkat menengah pula, kerajaan
dikehendaki oleh undang-undang untuk menyediakan guru bahasa Cina atau Tamil
sekiranya ibubapa kepada 15 orang atau lebih pelajar Cina dan India meminta
kelas-kelas bahasa ibunda.
iii.
Di peringkat pengajian tinggi pula kerajaan
telah lama menubuhkan jabatan-jabatan
pengajian Cina dan Tamil di Universiti Malaya .
iv.
Program-program dalam bahasa Cina dan Tamil
kerap disiarkan oleh Radio dan Televisyen Malaysia (RTM).
v.
Tahun Baru Cina, Deepavali, Hari Wesak dan
Krismas telah diisytiharkan sebagai hari kelepasan am.
Kesimpulan
Kejayaan pelaksanaan Dasar Kebudayaan
Kebangsaan ini adalah bergantung kepada peruntukan kewangan, kepakaran dan
kecekapan pengurusan yang mengendali dan melaksanakan dasar ini. Sokongan
secara langsung atau tidak langsung oleh semua adalah penting bagi kejayaan program
dan aktiviti-aktiviti dasar ini.
13.4 DASAR WAWASAN 2020
Wawasan 2020 dibentangkan oleh bekas
Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir pada tahun 1991. Wawasan 2020 mengandungi
suatu pemikiran dan rangka kerja tentang matlamat Malaysia menjadi sebuah
negara maju menjelang tahun 2020[12].
Kemajuan yang dimaksudkan bukan terhad
kepada bidang ekonomi semata-mata tetapi juga merangkumi aspek politik, sosial,
kerohanian, kejiwaan dan kebudayaan. Menjelang tahun 2020, Malaysia akan
menjadi negara yang benar-benar maju, bersatu, mampu berdikari dan progresif
dan makmur.
Rakyat akan menikmati kehidupan yang
sempurna dalam masyarakat yang demokratik, bertoleransi, bermoral, adil, mampu
bersaing, dinamik dan mempunyai daya ketahanan yang tinggi. Malaysia akan
menjadi negara maju mengikut acuan sendiri tanpa terikut-ikut akan cara dan
corak negara maju yang ada sekarang.
Objektif
i.
Objektif utama Wawasan 2020 adalah membentuk
Malaysia sebagai sebuah negara maju dalam seluruh aspek kehidupan sama ada
dalam bidang ekonomi, politik, sosial, kebudayaan mahupun kemajuan dalam jiwa
rakyat Malaysia.
ii.
Ini bermakna Malaysia bukan sahaja setakat
ingin mencapai kemajuan fizikal seperti yang dicapai oleh kebanyakan negara
maju, malahan kemajuan yang dihajati meliputi nilai-nilai moral dan etika yang
tinggi dalam diri rakyat Malaysia.
iii.
Diharapkan menjelang tahun 2020, Malaysia
berjaya menjadi sebuah negara yang benar-benar maju, bersatu, progresif dan
mampu berdikari.
iv.
Dengan itu, akan lahirlah masyarakat yang
bertoleransi, berdaya saing, berdaya tahan, dinamik dan demokratik.
v.
Bagi mencapai objektif ini, rakayat Malaysia
harus mengatasi sembilan cabaran atau rintangan yang digariskan dalam Wawasan
2020.
CABARAN DAN STRATEGI
PELAKSANAAN WAWASAN 2020
CABARAN
|
CIRI-CIRI
|
STRATEGI PELAKSANAAN
|
1. Membina
bangsa Malaysia yang bersatu padu
|
Mewujudkan
rakyat Malaysia yang terdiri daripada rakyat berbilang kaum yang memiliki
matlamat untuk melahirkan bangsa
Malaysia yang:
§
Menjadikan Malaysia sebuah negara aman.
§
Berintegrasi di peringkat negeri.
§
Wujud integrasi kaum.
§
Bekerjasama antara kaum.
§
Setia dan dedikasi terhadap negara.
|
§ Sekolah
Wawasan, iaitu perkongsian kemudahan antara sekolah kebangsaan dengan sekolah
jenis kebangsaan diperkenalkan.
§ Program
Khidmat Negara dipelkenalkan kepada remaja berumur 18 tahun untuk memupuk
semangat patriotik, selain semangat perpaduan.
|
2. Membina
masyarakat yang berjiwa bebas, tenteram dan berkeyakinan.
|
Rakyat
Malaysia diharapkan:
§
Berjiwa bebas
§
Tenteram
§
Berkeyakinan terhadap keupayaan diri
§
Gagah menghadapi pelbagai cabaran
§
Tidak mengalah kepada sesiapa
|
§ Memperkenalkan
cogan kata ‘Malaysia Boleh’ pada
tahun 1990 sebagai pendorong untuk meningkatkan keyakinan diri rakyat.
|
3. Memupuk dan membina masyarakat demokratik
yang matang.
|
Melahirkan
masyarakat Malaysia yang:
§
Mengamalkan satu bentuk persefahaman yang
matang
§
Mengamalkan demokrasi
|
§ Majlis Perundingan Ekonomi (MAPEN) yang merupakan forum untuk perbincangan pendapat rakyat
berkenaan dasar ekonomi diperkenalkan kerajaan.
|
4. Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan
beretika
|
Rakyat
Malaysia memiliki:
§
Nilai kukuh dalam agama
§
Nilai moral dan etika yang tinggi
|
§ Penekanan
mata pelajaran Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam terhadap pelajar.
|
5. Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal
dan bertoleransi
|
Mewujudkan
masyarakat yang:
§
Liberal dan bertolak ansur
§
Bebas mengamalkan adat dan kebudayaan
tersendiri
§
Mementingkan kesetiaan kepada negara kita
|
§ Program ‘Citrawarna’yang
diadakan setiap tahun menonjolkan kebudayaan negeri-negeri berbeza, selain
meningkatkan sektor pelancongan.
|
6. Membina masyarakat yang maju dan saintifik
|
Mewujudkan
masyarakat yang:
§
Memiliki daya perubahan tinggi
§
Menyumbang kepada sains dan teknologi masa
depan
|
§ Mengadakan
projek mega, iaitu Koridor Raya
Multimedia (MSC) bagi menyediakan masyarakat ke arah negara maju.
§ Program
Sekolah Bestari, iaitu setiap sekolah dapat dihubungi oleh Rangkaian Kawasan Tampatan (LAN) dan menghubungkan Rangkaian Kawasan Meluas (WAN) ke
sekolah lain bertujuan untuk melahirkan celik komputer
§ Mata
Pelajaran teknologi maklumat unutk peperiksaan SPM) disediakan sebagai
langkah mewujudkan lebih banyak sumber tenaga mahir dalam ICT
§ Bidang
teknik dan vokasional serta politeknik berteraskan kemahiran ditambah
§ Menggalakkan
penyelidikan dan pembangunan (P&P)
bagi mempercepatkan usaha kita daripada bergantung pada teknologi luar
negara.
|
7. Mewujudkan masyarakat dan budaya penyayang
|
Mewujudkan
masyarakat yang mengutamakan buadaya penyayang, iaitu :
§
Kepentingan masyarakat lebih diutamakan
§
Mementingkan kebajikan semua insan
§
Mempunyai sistem kekeluargaan yang kukuh
|
§ Dalam
rancangan ‘Malaysia Hari ini’ di TV3,
segmen ‘Jejak Kasih’ diadakan.
§ Hotline 8003040 diadakan untuk
membantu mangsa-mangsa penganiayaan.
§ Rang Undang-Undang Keganasan Rumah Tangga
1955
diluluskan untuk membantu mangsa rumah tangga.
§ Yayasan Penyayang Malaysia (CARE) dan Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia
(Perkim) menyediakan tempat tinggal dan pembiayaaan untuk anak-anak yatim
|
8. Menjamin masyarakat yang adil dan saksama
ekonominya
|
Masyarakat
yang :
§
Melaksanakan pengagihan kekayaan negara
secara adil dan saksama
§
Perkongsian dalam bidang ekonomi.
§
Tidak wujud pengenalan kaum mengikut fungsi
ekonomi.
|
§ Tumpuan
diberikan kepada pembangunan Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian
Bumiputera (MPBB) agar meningkatkan taraf ekonomi mereka memandangkan
kebanyakan Bumiputera merupakan golongan yang ketinggalan dari segi
sosioekonomi.
|
9. Memupuk dan membina masyarakat makmur
|
Mewujudkan
masyarakat makmur dan mempunyai :
§
Ekonomi berdaya saing
§
Dinamik
§
kental
|
§ Penggunaan
gantian optik oleh Telekom Malaysia untuk memberi perkhidmatan lebih berkesan
kepada masyarakat
§ Sistem LRT (Ligh Railway Transit) dan Monorel diwujudkan untuk meningkatkan
taraf hidup rakyat
|
Dimensi Dasar
Wawasan Negara (DWN)
Dimensi baru dasar yang diperkenalkan
dalam DWN ialah:
i.
Membangunkan Malaysia sebagai sebuah
masyarakat berasaskan pengetahuan.
ii.
Menjana pertumbuhan yang didorong oleh sumber
dan kekuatan tempatan melalui pengukuhan pelaburan dalam negeri dan pembangunan
keupayaan tempatan di samping penarikan pelaburan langsung asing (FDI) yang
berterusan ke dalam bidang strategik.
iii.
Menjadikan sektor pertanian, pembuatan dan
perkhidmatan lebih dinamik melalui penerapan pengetahuan yang tinggi.
iv.
Membasmi kemiskinan di kalangan kelompok
kecil miskin di kawasan terpencil, iaitu orang asli dan kumpulan minoriti
Bumiputera Sabah dan Sarawak serta meningkatkan pendapatan dan kualiti hidup
kumpulan berpendapatan 30% terendah.
v.
Mencapai penyertaan Bumiputera yang berkesan
dan pemilikan ekuiti sekurang-kurangnya 30% menjelang 2010.
vi.
Meningkatkan penyertaan Bumiputera dalam
sektor ekonomi utama.
vii.
Mengorientasikan semula pembangunan sumber
manusia bagi menyokong pembentukan masyarakat yang berasaskan pengetahuan.
Pembentukan Satu
Negara Satu Bangsa
Ramai yang beranggapan kewujudan
masyarakat pelbagai kaum di negara ini berpunca daripada kolonialisme, tetapi
kita perlu menerima realiti bahawa kewujudan rakan-rakan kita daripada kaum
lain menambahkan keunikan ini. Peratusan Melayu 55%, Cina 25%, India 8% dan
lain-lain etnik ialah 12%. Nisbah kependudukan yang hampir seimbang antara
peribumi dan bukan peribumi seperti ini agak sukar ditemui di kebanyakan negara
yang mempunyai masyarakat majmuk seperti Amerika Syarikat, Kanada, Britain dan
sebagainya.
Kita bersatu padu dalam kepelbagaian
yang menjadikan masyarakat negara ini bertambah erat, tidak ada budaya lagi
yang lebih dominan daripada budaya lain. Amalan saling menghormati dan
mengunjung amat terserlah setiap kali musim ‘perayaan’. Bagi memantapkan lagi
hubungan sesama kaum, Projek Sekolah Wawasan dilancarkan atas tujuan melahirkan
bangsa Malaysia yang bersatu padu[13]. Kesepaduan
ini jelas dilihat melalui sokongan yang diberikan oleh setiap pihak sama ada
kerajaan atau swasta dalam setiap projek atau aktiviti yang dilakukan oleh
rakyat Malaysia tanpa mengira keturunan atau latar agama. Contohnya:
i.
Pelayaran solo mengelilingi dunia oleh Dato’
Azhar Mansur.
ii.
Kejayaan M. Magendran dan M. Mohandas mendaki
Gunung Everest.
iii.
Penjelajahan Datuk Sharifah Mazlina ke Kutub
Utara.
Kejayaan dasar-dasar ekonomi dan
pembangunan negara yang telah, sedang dan akan dilaksanakan berjaya membuahkan
kemajuan infrastruktur yang menjadi kebanggaan negara. Contoh infrastruktur
mega yang terdapat di Malaysia:
i.
Menara Berkembar Petronas (KLCC)
ii.
Sistem Pengangkutan Aliran Ringan (ERL,
STAR-LRT, PUTRA-LRT, Monorel)
iii.
Jambatan Pulau Pinang
iv.
Menara Kuala Lumpur (KL Tower)
v.
Pusat Pentadbiran Putrajaya
vi.
Koridor Raya Multimedia (MSC)
vii.
Litar Antarabangsa Sepang (SIC-F1)
viii.
Kilang Pembuatan Kereta Nasinal (PROTON)
ix.
Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur
(KLIA)
Antaranya termasuklah bangunan tinggi,
kemudahan pengangkutan darat, udara dan laut yang canggih, kemudahan sukan dan
pusat pengeluaran automobil yang bertaraf dunia. Misalnya, Menara Berkembar
Petronas yang mencapai ketinggian 1483 kaki merupakan satu-satunya menara
berkembar di dunia. Begitu juga dengan Menara Kuala Lumpur (KL Tower) yang
mencapai ketinggian 421 meter dan merupakan menara keempat tertinggi di dunia.
Negara kita juga telah berjaya membina
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan di Putrajaya yang menempatkan hampir
semua kementerian, jabatan, agensi kerajaan persekutuan dengan menggunakan seni
bina dan reka bentuk tempatan dan Islam. Putrajaya dibina berkonsepkan
‘Bandaraya Dalam Taman’ yang direkabentuk sebagai sebuah bandaraya bestari yang
menggabungkan ciri-ciri teknologi canggih yang mampu menerapkan suasana
perubahan-perubahan yang progresif bagi memenuhi matlamat dan aspirasi negara
bagi mencapai status negara maju menjelang 2020.
Pembinaan pusat seumpama ini bertujuan
untuk menjimatkan kos penyewaan bangunan sebelum ini yang menelan beribu-ribu
ringgit setiap bulan di Kuala Lumpur di samping melicinkan pentadbiran negara
serta menguruskan negara secara berpusat. Sempena Sukan Komanwel 1998, negara
telah membina kemudahan Kompleks Sukan Bukit Jalil yang merupakan antara yang
terbaik di dunia[14]. Kemudahan
seperti boleh melahirkan jaguh-jaguh sukan negara yang setanding dengan jaguh
sukan di negara luar. Contoh lain ialah pembinaan litar perlumbaan yang
terletak di Sepang, SIC-Formula 1, yang mula dibina pada akhir bulan September
1997 dan siap pada akhir tahun 1998. Malaysia menjadi tuan rumah pertandingan
Formula 1 buat pertama kalinya pada 15 Oktober 1999 sekaligus telah mengharumkan
nama negara dan Sepang khususnya di dalam peta pelancongan antarabangsa.
Hasilnya negara telah berjaya melahirkan tokoh muda negara dalam sukan bermotor
seperti Alex Yong, Sharul Yuzi dan beberapa personaliti lain.
Bagi menghadapi globalisasi dan
kemajuan dunia, kita telah berjaya membina Koridor Raya Multimedia (MSC) di
Cyberjaya, peringkat nasional dan Asia Tenggara. Penggunaan teknologi maklumat
(ICT) adalah perlu untuk kemajuan negara dan ketamadunan bangsa di negara ini.
Negara Perindustrian
Negara yang telah berjaya mengubah
corak ekonomi dan kehidupannya daripada pertanian kepada perindustrian adalah
mempunyai status negara maju.
Wawasan 2020 berkehendakkan rakyat
Malaysia meneruskan transformasi ini yang telah dimulakan sejak merdeka lagi
kerana pencapaian sekarang masih di pertengahan jalan. Ini kerana, proses ini
bukan sahaja melibatkan transformasi daripada kehidupan bertani kepada
perindustrian malah ia juga melibatkan perubahan teknologi, ekonomi, sosial dan
kebudayaan.
Bagi mencapai taraf negara perindustrian
pertumbuhan ekonomi yang amat pesat sangat penting. Ia berkait rapat dengan
sumbangan sektor perdagangan dan komersial secara langsung melibatkan soal
modal, pelaburan, daya saing, kualiti tenaga kerja, berdikari dan kekentalan
menghadapi cabaran-cabaran.
Keadilan Ekonomi
Dan Sosial
Dalam sebuah negara yang maju tidak
patut wujud keadaan di mana satu golongan rakyat mempunyai rakyat mempunyai
segala-galanya sedangkan satu golongan lagi tercicir. Penyataan wawasan ini merupakan
penegasan semula ke atas isu yang sentiasa diberi dan meminta perhatian utama
iaitu pembasmian kemiskinan keseimbangan ekonomi di antara kaum, di antara
wilayah, di antara negeri dan di antara bandar dan luar bandar[15].
Wawasan 2020 sebenarnya telah meminta
semua rakyat Malaysia tidak salah tafsir terhadap bantuan yang telah diberikan
kepada sesuatu kaum/ golongan sebagai tidak adil, sebaliknya hendaklah
menganggap sebagai satu usaha bagi memperbaiki ketidakadilan.
Moral Dan Etika
Konsep negara maju yang ingin dicapai
oleh Malaysia bercirikan “ala-Malaysia” iaitu berpegang kepada falsafah moral
etika yang tinggi berasaskan kepercayaan kepada agama.
Falsafah ini adalah penting kerana
kemajuan kebendaan tanpa nilai-nilai moral dan etika tidak akan mewujudkan dan
keharmonian yang berkekalan sebaliknya banyak membawa keburukan. Pengamalan
nilai-nilai murni akan menjadi faktor penghalang dalaman untuk tidak
menyalahgunakan kemahiran atau kekayaan yang dimiliki.
Pembangunan Masyarakat Berdasarkan Sistem
Kekeluargaan
Wawasan ini telah mengetengahkan
perkara pokok sistem sosial iaitu pembangunan keluarga berdasarkan hakikat
bahawa keluarga menjadi asas pembentukan masyarakat dan masyarakat pula menjadi
asas pembinaan negara.
Ini membawa maksud bahawa kekuatan dan
kemajuan sesebuah negara itu bermula dan terletak pada keluarga dan masyarakat.
Penegasan ini amatlah benar kerana keluarga dan masyarakatlah yang mencorakkan
kualiti individu yang menjadi rakyat dan pemimpin sesebuah negara.
Wawasan ini hendaklah digerakkan dari
awal lagi dan ini memerlukan rakyat menyedari kepentingan institusi keluarga
dalam memajukan negara dan mengambil langkah-langkah perlu bagi mewujudkan
keluarga dan masyarakat yang sempurna.
Kesimpulan
Wawasan 2020 bukanlah slogan untuk
dilaung-laungkan, tetapi ia lebih merupakan rangka kerja tindakan (framework of action) bagi setiap rakyat
untuk mengambil langkah-langkah tertentu bagi memastikan Malaysia menjadi
negara yang benar-benar maju dan makmur.
13.5 PELAN INTEGRITI NASIONAL (PIN)
Pelan Integriti Nasional (PIN) dan
Institut Integriti Malaysia (IIM) dilancarkan
secara rasminya oleh Y.A.B.
Perdana Menteri Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 23 April 2004 bagi
membentuk suatu gerakan nasional secara
terancang, sistematik, bersepadu dan berterusan ke arah pembangunan sebuah negara yang berteraskan nilai-nilai
murni dan berintegriti tinggi[16].
Gerakan pemantapan integriti ini
melibatkan pelbagai komponen seperti keluarga,komuniti dan masyarakat sivil
(pelbagai badan bukan kerajaan) serta sektor-sektor agama, sosiobudaya,
ekonomi, politik dan pentadbiran.
Objektif
Objektif umum PIN adalah untuk
merealisasikan aspirasi cabaran keempat Wawasan 2020 iaitu membentuk sebuah
masyarakat yang kukuh ciri-ciri moral dan etikanya, dengan para warganya yang
mempunyai nilai keagamaan dan kerohanian yang utuh, dan ditunjangi oleh budi
pekerti yang luhur.
Objektif-objektif khusus PIN adalah
seperti berikut:
i.
Memberi hala tuju serta bimbingan kepada
pelbagai sektor supaya mereka dapat bekerjasama dalam usaha besar membina
masyarakat yang bersatu padu, berharmoni, berintegriti, bermoral dan beretika.
ii.
Meningkatkan kesedaran ,komitmen dan
kerjasama pelbagai sektor dalam usaha peningkatan integriti supaya integriti menjadi budaya
masyarakat dan diamalkan dalam semua bidang.
iii.
Menggalakkan semangat bertanggungjawab di
kalangan anggota masyarakat serta mendorong perkembangan masyarakat sivil yang
menjunjung prinsip integriti dan bergerak cergas menegakkan integriti.
iv.
Menyumbang kepada usaha pengukuhan asas moral
masyarakat dan negara,dan peningkatan
kesejahteraan hidup anggota masyarakat.
v.
Meningkatkan daya saing dan daya tahan
Malaysia dalam usaha menangani cabaran abad ke -21, khususnya cabaran
globalisasi dengan lebih berkesan.
Keperluan Pelan Integriti Nasional
Arus pemodenan telah menghakis sedikit
sebanyak sistem nilai masyarakat Malaysia. Hakikat ini jelas terlihat dalam:
i.
Sikap tidak bertanggungjawab dan kurang
kepekaan sivik, terutamanya di lebuh raya dan jalan raya
ii.
Sikap dan tindakan tidak bertanggungjawab
terhadap kemudahan awam dan alam sekitar
iii.
Layanan khidmat kaunter yang kurang mesra
pelanggan
iv.
Amalan melompat queue (giliran)
Mentaliti materialistik (suka kepada
jalan mudah dan ingin cepat kaya) juga semakin menular dalam budaya masyarakat
Malaysia. Mentaliti ini telah mengakibatkan peningkatan gejala rasuah serta
penyelewengan dan salah guna kuasa.
Satu kajian mengenai persepsi umum
terhadap gejala rasuah Malaysia yang dijalankan pada tahun 2002 mendapati
bahawa 15% daripada 7954 responden mengaku telah membabitkan diri secara
langsung dalam aktiviti rasuah manakala lebih kurang 20% pula telah menyaksikan
aktiviti rasuah secara langsung.
Sasaran PIN
2004-2008
Sasaran PIN yang utama bagi tempoh
lima tahun pertama (2004-2008) adalah seperti berikut:
i.
Mengurangkan
gejala rasuah, penyelewengan dan salahguna kuasa secara berkesan.
ii.
Meningkatkan kecekapan dalam sistem
penyampaian perkhidmatan awam dan mengatasi karenah birokrasi.
iii.
Meningkatkan tadbir urus korporat dan etika
perniagaan.
iv.
Memantapkan institusi keluarga dan komuniti.
STRATEGI PELAKSANAAN
PIN mempunyai dua strategi bersifat
preventif iaitu:
i. Menerapkan nilai-nilai murni di
kalangan anggota perkhidmatan awam dan rakyat.
ii. Memantapkan lagi proses kerja untuk
mengurangkan peluang bagi rasuah dan penyelewengan berlaku.
Bagi melaksanakan kedua-dua strategi
tersebut,kerajaan telah menubuhkan Jawatankuasa Khas Kabinet Mengenai Keutuhan
Pengurusan Kerajaan (JKKMKPK) yang dipengerusikan oleh Y.A.B Perdana Menteri. Jawatankuasa
Keutuhan Pengurusan (JKP) dibentuk di peringkat persekutuan, negeri dan daerah.
Objektif JKP di semua peringkat ialah
untuk memastikan bahawa jentera pentadbiran Kerajaan bertambah cekap, berdisiplin
dan berpegang teguh kepada syarat-syarat keutuhan yang paling tinggi dengan
berpandukan nilai-nilai murni.
Bagi meningkatkan integriti dalam
sektor swasta Kerajaan telah merumuskan satu kod etika untuk
syarikat-syarikat swasta iaitu Malaysian
Code Of Corporate Governance. Kerajaan juga melancarkan satu kod etika bagi
wakil rakyat. Antaranya wakil-wakil rakyat dikehendaki mengisytiharkan harta
mereka.
Antara Usaha-Usaha Yang Telah
Dijalankan Oleh Jabatan Perpaduan Negara Dan Integrasi Nasional (JPNIN) Jabatan
Perdana Menteri
Jabatan Perpaduan Negara Dan Integrasi
Nasional (JPNIN) di Jabatan Perdana Menteri, merupakan satu jabatan kerajaan
yang bertujuan mempertingkatkan perpaduan negara dan integrasi nasional. Visi
JPNIN untuk menjadi sebuah agensi kerajaan yang unggul dalam usaha melahirkan
bangsa Malaysia yang bersatu padu, berwawasan dan berdaya maju. Selain itu Misi
JPNIN adalah untuk memupuk kesefahaman dan semangat muhibah melalui jaringan
dan interaksi sosial ke arah pembentukan bangsa Malaysia yang bersatu padu dan
beridentiti nasional. Objektif umum JPNIN memelihara, meningkat dan mengukuhkan
perpaduan rakyat dan integrasi nasional selaras dengan dasar-dasar kerajaan
berlandaskan Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara[18].
Terdapat banyak program yang
dianjurkan oleh JPNIN seperti Seminar Perpaduan Negara Dan Integrasi Nasional,
Mesyuarat PANEL Penasihat Perpaduan, Lawatan Integrasi Sempena Keputeraan yang
Di Pertuan Agong dan sebagainya. Antara objektif seminar tersebut ialah:
i.
Memberi pendedahan kepada rakyat Malaysia
tentang perpaduan negara dan integrasi nasional.
ii.
Membincangkan semua aspek; cabaran dan isu
berkaitan dengan perpaduan negara dan integrasi nasional.
iii.
Menyediakan forum untuk pertukaran dan
perkongsian idea dan pengalaman berkaitan dengan perpaduan negara dan integrasi
nasional.
iv.
Membentuk jaringan (network) kepada pakar,
penyelidik dan pengamal dari dalam dan luar negara dalam bidang perpaduan
negara dan integrasi nasional.
v.
Mengenalpasti program pemekaan perpaduan yang
boleh dilaksanakan oleh JPNIN.
Antara pembentangan yang dibincangkan
di dalam mesyuarat ialah:
i.
Pelan Tindakan Perpaduan Negara Dan Integrasi
Nasional Lima Tahun (2006-2010)
ii.
Pelaksanaan Mesyuarat Jawatankuasa Penasihat
Perpaduan Negeri (JKPPN)
iii.
Laporan Jawatankuasa Kerja Panel oleh
Pengerusi- Pengerusi Jawatankuasa
iv.
Laporan Resolusi Konvensyen Rukun Tetangga di
Kepala Batas, Pulau Pinang.
v.
Program Rakan Muda – Jiran Muda
JPNIN juga telah dijemput untuk
mengambil bahagian di dalam aktiviti dan program Karnival Kejiranan yang
dianjurkan oleh Lembaga Kemajuan Bintulu (BDA), Karnival Kejiranan 2005 yang
telah diadakan di Lapangan Terbang Lama Bintulu pada 12 dan 13 Mac 2005.
Pengisian program adalah pameran, persembahan kebudayaan, sukan lasak,
permainan tradisional dan sebagainya. Gerai-gerai pameran ini mempamerkan
hasil-hasil kerja tangan dan aktiviti program yang telah berjaya dilaksanakan
di peringkat kawasan masing-masing. Secara keseluruhannya, semua program
tersebut bertujuan mengeratkan hubungan silaturrahim diantara setiap kaum
dengan bersama-sama menyertai aktiviti yang telah disediakan. Oleh yang
demikian, interaksi setiap kaum dapat diwujudkan.
RUJUKAN
1.
Malaysia Kita (2004), ILBS.
2.
Goay Teck Chong & Wong Yew Hong (2005), Pra-U: Pengajian Am Kertas 1, Petaling
Jaya: Pearson Malaysia Sdn. Bhd.
3.
Asnarulkhadi Abu Samah & Jayum A. Jawan
(1997), Kenegaraan Malaysia, Serdang:
Penerbit UPM.
4.
Mardiana Nordin & Hasnah Hussin (2004), Pengajian Malaysia, Shah Alam: Fajar
Bakti Sdn. Bhd.
5.
Ruslan Zainudin, Mohd
Mahadee Ismail & Zaini Othman, Kenegaraan
Malaysia, Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
6.
Institut Integriti
Malaysia (2004), Pelan Integriti
Nasional, Kuala Lumpur.
[1] Mardiana Nordin & Hasnah
Hussien,Pengajian Malaysia
,Fajar Bakti Sdn. Bhd, 2004,Shah Alam Hal 175.
[2] Mardiana Nordin& Hasnah
Hussin,Pengajian Malaysia ,Penerbit
Fajar Bakti Sdn.Bhd. Hal 271
[3] Ibid Hal
272
[4] Ruslan
Zainudin, Mohd Mahadee Ismail,Zaini Othman,Kenegaraan
Malaysia,Penerbit Fajar Bakti Sdn.Bhd,Hal 299.
[5]Asnarulkhadi
Abu Samah,Jayum A.Jawan,Kenegaraan
Malaysia,Penerbit UPM,Hal 214.
[6] Ibid Hal
216
[7] Ibid Hal
216
[8] Ibid Hal
216
[9] Ibid Hal
217
[10] Ibid Hal
218
[11] Ibid Hal
217.
[12] Ruslan
Zainudin,Mohd Mahadee Ismail,Zaini Othman,Kenegaraan
Malaysia,Penerbit Fajar Bakti Sdn.Bhd, Hal 322.
[13] Ibid,
Hal 328.
[14] Ibid,
Hal 326.
[15] Ibid,
Hal 327
[16] Institut
Integriti Malaysia,Pelan Integriti
Nasional, Kuala Lumpur,2004,Hal 2
[17] Ibid,Hal
3.
[18] Ibid,Hal
3.
[19] Ibid,Hal
4
No comments:
Post a Comment