PENGENALAN
Ekonomi
negara Malaysia
telah berkembang dengan pesatnya semenjak negara mencapai kemerdekaan. Keluaran
dalam negara kasar (KDNK) benar Malaysia
telah berkembang secara purata 6.5% dalam tempoh 1957 hingga 2005. Pertumbuhan
ekonomi yang mapan ini disumbangkan oleh perubahan struktur ekonomi negara
daripada sektor pertanian tradisional kepada sektor ekonomi moden iaitu
perindustrian, perkhidmatan dan yang terkini ekonomi berasaskan pengetahuan
(K-Ekonomi).
Perkembangan
pesat ekonomi negara adalah berpunca daripada pelbagai dasar ekonomi negara
yang telah digubal dan dilaksanakan oleh kerajaan. Namun begitu, masih wujud
beberapa cabaran dan halangan yang perlu ditangani. Antaranya adalah untuk
menilai sejauhmana perlaksanaan dan keberkesanan dasar pembangunan dan dasar
penstabilan seperti dasar fiskal, monetari dan perdagangan yang telah
dilaksanakan.
HASIL PEMBELAJARAN
1.
Menyatakan faktor-faktor dan
pencapaian Dasar Ekonomi Baru.
2.
Menerangkan faktor-faktor
dan pencapaian Dasar Pembangunan Nasional.
3.
Menghuraikan faktor-faktor
dan pencapaian Dasar Wawasan Negara.
12.1 DASAR EKONOMI BARU
Peristiwa 13 Mei 1969 merupakan satu peristiwa hitam dalam sejarah
negara kita kerana ia melibatkan pertelingkahan dan rusuhan antara kaum.
Berikutan dengan rusuhan kaum ini, kerajaan telah mengambil tindakan tegas bagi
mengkaji semula matlamat, strategi dan program pembangunan negara. Selepas
tahun 1970, program pembangunan negara adalah berasaskan Rukun Negara yang
diisytiharkan pada 31 Ogos 1970. Dengan itu, semua rancangan pembangunan negara
dilaksanakan kearah perpaduan kaum. Kerajaan telah membentuk Dasar Ekonomi Baru
(DEB) yang menjadi satu rangka rancangan panjang mencakupi tempoh selama 20
tahun (1970-1990).[1] Ia
melibatkan empat rancangan lima tahun Malaysia yang dimulakan dengan RM2 dan
berakhir dengan RM5.
Sebagai satu dasar, DEB mempunyai objektif yang telus dan strategi yang
khusus. DEB secara keseluruhan bermatlamatkan “serampang dua mata”[2],
iaitu:
i.
Mengurangkan dan
seterusnya membasmi kemiskinan
dengan menambah pendapatan dan memperbanyak peluang pekerjaan kepada semua
rakyat tanpa mengira kaum.
ii.
Menyusun semula masyarakat untuk mengurang dan
menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi-fungsi ekonomi.
12.1.1 ASPEK KEMISKINAN
Aspek kemiskinan menjadi salah satu tumpuan utama dalam DEB. Masalah
kemiskinan yang melanda negara sebenarnya bukan sahaja tertumpu di kawasan luar
bandar, malahan di kawasan bandar. Kaum bumiputera yang menguasai sektor
pertanian tradisional merupakan kaum yang berada pada kadar kemiskinan. Antara faktor
utama yang dikaitkan dengan kemiskinan di Malaysia ialah:
i.
Bencana alam yang
boleh menyebabkan penyakit dan kerosakan tanaman.
ii.
Kejatuhan harga
barang eksport akibat kemelesetan ekonomi dunia.
iii.
Saiz isi rumah yang
terlalu besar.
iv.
Pergantungan kepada
orang tengah yang selalu mengeksploit.
v.
Kekurangan input yang
dapat meningkatkan pengeluaran.
vi.
Corak pertanian
tradisional, faktor-faktor sosial dan budaya.
Secara keseluruhan, pelbagai usaha dipraktikkan untuk membasmi
kemiskinan di bawah DEB seperti:[3]
i.
Mewujudkan peluang
pekerjaan untuk semua golongan, terutama yang menganggur.
ii.
Menambahkan daya pengeluaran dan pendapatan.
iii.
Memberi peluang
kepada orang yang bekerja di sektor yang rendah daya pengeluarannya berpindah
ke sektor yang lebih lumayan.
iv.
Mengurangkan jurang
perbezaan pendapatan antara kaum dan antara kawasan (bandar dan luar bandar).
v.
Memodenkan kehidupan
di luar bandar.
vi.
Mewujudkan kumpulan
perusahaan dan perdagangan Bumiputera.
vii.
Mengadakan suasana
pekerjaan yang menggabungkan berbagai-bagai kaum.
viii.
Memperbaiki taraf dan
kualiti hidup rakyat melalui pelajaran, latihan, kesihatan, kemudahan
infrastruktur dan lain-lain.
12.1.2 PENCAPAIAN DEB DALAM USAHA
MEMBASMI KEMISKINAN
Bagi mencapai matlamat membasmi kemiskinan beberapa strategi telah
digariskan. Antaranya:
Pertama: Pembasmian
kemiskinan mengikut kawasan luar bandar dan kawasan Bandar
a. Kemiskinan
di luar bandar
Kumpulan miskin di kawasan ini terdiri daripada pekebu kecil, penanam
padi, pekerja estet, nelayan dan penternak. Selepas pengenalan DEB, kadar
kemiskinan pekebun kecil getah berkurangan daripada 64.7% (1970) kepada 40%
(1987). Bidang-bidang lain juga turut menunjukkan kekurangan.
b. Kemiskinan
di bandar
Kumpulan miskin di bandar terdiri daripada mereka yang terlibat dalam
sektor perlombongan, pembuatan, pembinaan, pengangkutan, perdagangan dan
perkhidmatan. Selepas pengenalan DEB kadar kemiskinan ini berjaya dikurangkan.
Kedua: Pembasmian
kemiskinan mengikut negeri
Jadual di bawah menggambarkan dengan jelas bagaimana kadar kemiskinan di
setiap negeri dapat dikurangkan dalam tempoh 11 tahun setelah DEB dipraktikkan
dan seterusnya.[4]
Kadar kemiskinan mengikut negeri, 1976, 1987, 1995 dan
2000
|
1976
|
1987
|
1995
|
2000
|
Negeri
|
Kadar
Kemiskinan
(%)
|
Kadar
Kemiskinan
(%)
|
Kadar
Kemiskinan
(%)
|
Kadar
Kemiskinan
(%)
|
Johor
Kedah
Kelantan
Melaka
Negeri Sembilan
Pahang
Pulau Pinang
Perak
Perlis
Selangor
Terengganu
W.P. Kuala Lumpur
Sabah
Sarawak
|
29.0
61.0
67.1
32.4
33.0
38.9
32.4
43.0
59.8
22.9
60.3
9.0
58.3
56.5
|
11.1
31.1
31.6
11.7
21.5
12.3
12.9
19.9
29.1
8.9
36.1
5.2
35.3
2.7
|
3.1
12.7
22.9
5.3
4.9
6.8
4.0
9.1
11.8
2.2
23.4
0.5
22.0
10.0
|
2.5
13.5
18.7
5.7
2.5
5.5
2.7
9.5
13.3
2.0
14.9
2.3
20.1
6.7
|
Ketiga: Pembasmian
kemiskinan dengan penyediaan keperluan asas dan mutu Kehidupan
Secara keseluruhan, dengan pengenalan DEB didapati mutu kehidupan
masyarakat bertambah baik. Misalnya, dalam aspek kesihatan kadar kematian bayi
dan kadar kematian kasar semakin berkurangan.
Jangka hayat penduduk juga kian bertambah. Dalam aspek pelajaran pula,
bilangan pelajar di sekolah rendah dan menengah menunjukkan peningkatan yang
mendadak. Begitu juga dengan kadar masyarakat yang kenal huruf.
Bagi kemudahan-kemudahan awam, peratus penduduk luar bandar yang
mendapat bekalan air paip dan bekalan
elektrik serta kemudahan tandas yang sempurna kian meningkat.
12.1.3 PENYUSUNAN SEMULA MASYARAKAT
Dasar “pecah dan perintah” yang
diamalkan oleh British menyebabkan berlakunya tumpuan kaum mengikut fungsi
ekonomi tertentu. Fenomena ini menyukarkan agihan kekayaan negara dan keadilan
ekonomi sekaligus menyukarkan perpaduan kaum.
Justeru itu melalui DEB, kerajaan telah mengadakan usaha-usaha ke arah
memperbaiki ketidakseimbangan ekonomi dan menghapuskan pengenalan kaum mengikut
fungsi ekonomi. Dalam usaha dan matlamat kerajaan untuk menyusun semula
masyarakat, beberapa strategi utama telah digubal sebagaimana berikut:
i.
Meninggikan daya
pengeluaran dan taraf kehidupan golongan miskin di luar bandar melalui proses
memodenkan kawasan-kawasan luar bandar.
ii.
Membentuk sebuah
masyarakat perdagangan dan perindustrian di kalangan Bumiputera dalam semua lapangan dan
peringkat kegiatan ekonomi supaya kaum Bumiputera dapat menjadi rakan
seperjuangan kepada kaum bukan Bumiputera dalam kegiatan-kegiatan ekonomi
moden.
iii.
Menambahkan hakmilik
rakyat dalam pemilikan modal produktif negara termasuklah pemilikan saham dalam
sektor syarikat supaya kaum Bumiputera dapat memiliki sekurang-kurangnya 30%
saham dalam sektor syarikat, 40% oleh tempatan (bukan bumiputera) dan bakinya
rakyat asing.
iv.
Menyusun semula corak
gunatenaga mengikut sektor dan jenis pekerjaan secara berperingkat melalui
pertumbuhan ekonomi supaya dapat mencerminkan susunan kaum negara menjelang
1990.[5]
12.1.4 PENCAPAIAN
DASAR EKONOMI BARU DALAM USAHA UNTUK MENYUSUN SEMULA MASYARAKAT
Semenjak pelancaran DEB, kemajuan yang dicapai agak besar. Pihak yang
bertanggungjawab iaitu pemegang-pemegang amanah telah berjaya membantu
meningkatkan produktiviti dan daya pengeluaran Bumiputera dalam semua sektor
terutamanya melalui pembiayaan pelaburan, program-program usahawan, dan
lain-lain perkhidmatan bantuan.
Penyertaan secara langsung dalam sektor ekonomi telah mempercepatkan pertumbuhan
ekonomi Bumiputera.[6] Antara kejayaan
dan pencapaian yang diperoleh dalam usaha ini ialah:
i. Peningkatan Dalam
Pendapatan Dan Menyusun Kadar Kemiskinan Mengikut Kaum
Pendapatan kaum Bumiputera berjaya dinaikkan dan dapat mengurangkan
perbezaan pendapatan dengan kaum lain, terutama kaum Cina. Pendapatan kaum
Bumiputera pada tahun 1970 berjumlah $172 sebulan meningkat kepada $ 614 pada
tahun 1987.
Kadar kemiskinan bagi semua kaum juga telah menurun. Di Semenanjung
Malaysia, misalnya kadar kemiskinan menurun daripada 49.3% (1970) kepada 17.3%
(1987). Pada tahun 1995, kadar kemiskinan telah menurun dengan kadar 8.7% dan
menjelang tahun 2000, iaitu pencapaian daripada Rancangan Malaysia Ke-7, kadar
kemiskinan di Malaysia hanya 7.5%.
Selain itu, peningkatan ekonomi negara dan kejayaan DEB ini terbukti
apabila didapati inflasi berjaya dkekalkan pada kadar 4.6% dan keseluruhan
kadar kemiskinan menurun daripada 42.4% pada tahun 1976 kepada 17.1% pada tahun
1990. Kadar kemiskinan luar bandar, terutama menunjukkan penurunan daripada
50.9% pada tahun 1976 kepada 21.8% pada tahun 1990.
ii. Penyusunan
semula corak guna tenaga
Dalam kumpulan “Ikhtisas dan Teknik” didapati amat kurang kaum Melayu
taupun melainkan guru. Oleh itu, lebih ramai orang Melayu diserapkan supaya
tidak mempunyai jurang yang terlalu besar berbanding dengan kaum Cina.
iii. Penyusunan
semula hak milik dalam sektor syarikat
Golongan Bumiputera amat sedikit dalam permodalan ataupun memegang mana-mana saham syarikat. Justeru,
orang Melayu digalakkan untuk menyertai sektor ini. Hak milik modal saham ini
secara keseluruhan dapat dilihat melalui
Hak milik modal saham (nilai PAR) syarikat-syarikat
berhad (%)
Kumpulan Hak Milik
|
1971
|
1988
|
1990
|
2000
|
Pemastautin
Malaysia
Bumiputera
Bumputera
peseorangan
Agensi
amanah
Bukan
Bumiputera
Pemastautin
Asing
|
38.3
4.3
2.6
1.7
34.0
61.7
|
75.4
19.4
13.0
6.4
56.0
24.6
|
76.3
19.6
13.6
6.0
56.7
23.7
|
59.4
19.1
17.4
1.7
40.3
32.7
|
Jumlah
(juta)
|
$654 j
|
$97 971 j
|
$111 273 j
|
$ 310 076.4 j
|
Sumber: Malaysia Kita, INTAN, KL, 1991, hlm. 739. Dipetik daripada Jabatan
Perangkaan Malaysia dan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-5 dan
Rancangan Malaysia Ke-8
iv. Pencapaian-pencapaian
Lain
Pencapaian yang dimaksudkan di sini ialah pencapaian dalam sektor
industri serta pembangunan bandar dan luar bandar. Penduduk Bumiputera di
bandar-bandar juga kian meningkat, misalnya daripada 41.3% (1985) kepada 44%
(1988).
Dasar Ekonomi berjaya mengubah hampir keseluruhan sistem sosial
masyarakat majmuk di Malaysia. DEB berjaya menjalankan strateginya dalam
menghadapi realiti “perbezaan etnik” dan dalam usaha mewujudkan keseimbangan
dalam pelbagai aspek kehidupan. Tidak dinafikan, hasilnya adalah positif dan ia
berjaya mencapai perpaduan nasional melalui falsafahnya, iaitu “Pembangunan
Dengan Pengagihan Saksama” .
12.2
DASAR PEMBANGUNAN NASIONAL
Dasar Ekonomi Baru (DEB) berakhir pada tahun 1990. Ia digantikan dengan
Dasar Pembangunan Nasional (DPN). DPN sebenarnya adalah DEB dalam bentuk yang
baru, iaitu ia telah digubal dengan iktibar DEB. DPN dilaksanakan dalam tempoh Rangka
Rancangan Jangka Panjang Kedua (RRJP2) (1991-2000) bagi tempoh sepuluh
tahun sahaja. Ia merupakan satu periga daripada Wawasan 2020 (1991-2020).
Falsafah DPN menjadi teras RRJP2 dimana ia juga merupakan langkah permulaan
bagi Wawasan 2020.[7]
12.2.1 MATLAMAT UTAMA DPN:
Berikut adalah merupakan matlamat utama Dasar Pembangunan Nasional
(DPN):
i.
Mewujudkan perpaduan
Negara yang menjadi asas kestabilan sosial dan politik serta mengekalkan
pembangunan ekonomi yang berterusan.
ii.
Mencapai taraf sebuah
negara maju dalam semua segi iaitu sosial, nilai, etika, moral, kestabilan
politik, kualiti hidup, kecekapan pentadbiran kerajaan dan kecemerlangan
ekonomi.[8]
iii.
Penglibatan sektor
swasta juga ditingkatkan bagi membantu proses penyusunan semula masyarakat
melalui pewujudan peluang-peluang yang lebih luas supaya sektor ini boleh
berkembang.
iv.
Tumpuan DPN juga
diberikan kepada pembangunan sumber manusia sebagai asas penting dalam mencapai
matlamat pertumbuhan dengan pengagihan yang saksama.[9]
12.2.2 STRATEGI
DPN akan terus mengamalkan strategi asas DEB untuk membasmi
kemiskinan dan penyusunan semula masyarakat bagi memperbaiki
ketidakseimbangan sosial dan ekonomi antara kaum dan sekali gus menyumbang ke
arah mengukuhkan perpaduan negara. DPN bertujuan untuk mewujudkan satu corak
pembangunan yang lebih seimbang yang merangkumi aspek-aspek kritikal seperti
berikut:[10]
i.
Mewujudkan keseimbangan
di antara pertumbuhan ekonomi dan
pengagihan yang saksama.
ii.
Memastikan pembangunan
yang seimbang bagi sektor-sektor utama ekonomi dan pertumbuhan yang saksama.
iii.
Mengurangkan dan
menghapuskan keadaan dan suasana sosial dan ekonomi yang tidak seimbang.
Menggalakkan perkongsian yang adil dan saksama supaya faedah yang diperolehi
daripada pembangunan Negara dapat dinikmati bersama oleh semua rakyat Malaysia.
iv.
Menggalak dan
mengukuhkan integrasi nasional menerusi pengurangan jurang pembangunan
ekonomi di antara negeri dan di antara kawasan bandar dan luar bandar.
v.
Membangunkan sebuah
masyarakat yang maju di mana semua rakyat menikmati kesejahteraan hidup
yang tinggi di samping memiliki nilai-nilai sosial dan kerohanian serta
perasaan cintakan negara.
vi.
Memajukan pembangunan
sumber manusia dan mewujudkan tenaga kerja yang berdisiplin dan produktif
serta meningkatkan kemahiran perlu bagi menghadapi cabaran dalam pembangunan
industri menerusi satu budaya kecemerlangan tanpa menjejaskan matlamat
penyusunan semula masyarakat.
vii.
Menjadikan sains
dan teknologi sebagai teras penting dalam perancangan dan pembangunan
sosioekonomi di samping menggalakkan budaya sains dan teknologi sebagai proses
pembangunan ekonomi perindustrian moden.
viii.
Memastikan bahawa
dalam usaha mencapai pembangunan ekonomi, pemerhatian yang sewajar perlu
diberikan kepada perlindungan alam sekitar dan ekologi dalam jangka
panjang bagi memastikan pembangunan negara dapat dikekalkan secara berterusan.[11]
Matlamat pembangunan seimbang yang telah
digariskan adalah berdasarkan kepada pertimbangan berikut :
i.
Prinsip pertumbuhan
dengan pengagihan adalah penting bagi memastikan agihan kekayaan negara adalah adil
dan saksama.
ii.
Pembangunan
masyarakat yang seimbang adalah penting bagi menjamin kestabilan politik dan
soaial.
iii.
Pembentukan sebuah
masyarakat Malaysia yang mempunyai nilai moral dan etika yang tinggi di
samping memiliki sikap positif untuk mewujudkan masyarakat yang
bertanggungjawab dan penyayang.
iv.
Pengurusan yang
cermat ke atas sumber-sumber semulajadi dan ekologi serta pemeliharaan
keindahan alam sekitar yang bersih bagi meningkatkan kualiti hidup generasi
hari ini dan yang akan datang.[12]
Pada keseluruhannya, DPN bergantung sepenuhnya kepada sektor swasta
untuk mengambil daya usaha yang gigih bagi mencapai objektif sosioekonomi
negara. Sokongan dan bantuan akan diberi oleh sektor awam menerusi usaha-usaha
memperbaiki pertumbuhan dan penyediaan infrastruktur fizikal ke arah pendekatan
strategi ekonomi iaitu:
i.
Mengagihkan tumpuan
membasmi kemiskinan di kalangan golongan termiskin di samping mengurangkan kemiskinan
relatif.
ii.
Mewujudkan guna
tenaga dan pembangunan pesat sebuah Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian
dan Perindustrian Bumiputera ( MPPB )
iii.
Meningkatkan
penyertaan sektor swasta dalam proses penyusunan semula masyarakat dan membuka
peluang yang lebih luas bagi sektor berkenaan.
iv.
Memberi tumpuan
kepada pembangunan sumber manusia bagi mencapai matlamat pertumbuhan dan
pengagihan yang seimbang.[13]
Bagi menentukan kejayaannya, DPN telah melaksanakan beberapa program
penting iaitu:
i.
Hasil Pencapaian Yang Berkualiti Dan Berkekalan
Dalam proses ini penekanan telah diberikan kepada aspek-aspek pendidikan dan latihan.
ii.
Persaingan Dalam Pasaran Antarabangsa
Dalam menghadapi saingan di peringkat global, Malaysia telah
meningkatkan daya tarikan pelabur dan usahawan asing supaya memperluaskan
aktiviti pelaburan mereka di negara ini.
Bagi mengatasi masalah halangan dan perlindungan perdagangan antarabangsa
yang semakin meningkat, Malaysia telah mengamalkan dasar yang liberal. Dasar
ini memberi galakan kepada sektor swasta supaya lebih bersedia bagi menghadapi
sebarang risiko. Pengeksport pula digalakkan supaya mengurangkan pergantungan
terhadap Sistem Keutamaan Am (GSP)
iii.
Wawasan 2020
Matlamat kerajaan menjelangnya tahun 2020 ialah Malaysia akan muncul
sebagai sebuah negara yang maju sepenuhnya. Oleh itu penyertaan yang aktif oleh
semua kumpulan etnik dalam pembangunan Negara amat penting sekali.
Pelaksanaan strategi serampang dua mata, DPN terus digalakkan menerusi
penggemblengan sumber-sumber negara dan menggunakan kepakaran berpotensi
masyarakat majmuk bagi membina ekonomi yang mantap dan berdaya tahan dan mampu
menghadapi cabaran-cabaran ekonomi dunia.[14]
Di samping pelaksanaan program yang tersebut di atas, DPN juga telah
memainkan peranan penting bagi menggalakkan penyertaan secara meluas kaum
Bumiputera dalam sektor pembuatan dan perkhidmatan.
Pembuatan Dan
Perkhidmatan
Perhatian khusus telah ditumpukan kepada penyertaan Bumiputera dalam
bidang industri kecil dan sederhana (IKS) menerusi program sub-kontrak dan
francais. Usahasama aktif antara golongan Bumiputera dan bukan Bumiputera telah
diberi galakan bagi membolehkan syarikat Bumiputera meningkatkan prospek
perniagaan.[15]
Syarikat-syarikat Bumiputera juga telah didedahkan kepada teknologi
terbaru di samping penyaluran kemudahan modal, maklumat pasaran dan hubungan
dengan pasaran antarabangsa. Ini meningkatkan lagi daya saing usahawan
Bumiputera dalam perniagaan moden secara globalisasi.
Penswastaan telah digunakan sebagai satu kaedah bagi mempercepatkan dan
memperluaskan penyertaan Bumiputera dalam sektor swasta serta pencapaian
matlamat penyusunan semula modal saham.[16]
Berkaitan dengan strategi penyusunan semula hakmilik dan pengawalan
dalam sektor syarikat, DPN tidak menetapkan sasaran secara kuantitatif yang
khusus. Langkah-langkah telah diambil untuk melengkapkan Bumiputera dengan
kemahiran yang secukupnya bagi menguruskan perniagaan dengan lebih cekap dan
cemerlang:
i.
Agensi-agensi amanah
dan perbadanan awam telah dipertanggungjawabkan untuk merancang dan menyelaras
tindakan mereka dengan lebih berkesan terutamanya dalam mengumpul harta-harta
baru dan membeli kepentingan tertentu bagi pihak Bumiputera.[17]
ii.
Permodalan Nasional
Berhad (PNB) telah diperkukuhkan lagi. Amanah Saham Bumiputera (ASB) merupakan
sebahagian daripada strategi PNB ke arah usaha mengukuhkan tabungan Bumiputera
pada sepanjang tempoh DPN yang berakhir pada penghujung tahun 2000.[18]
12.3 DASAR
WAWASAN NEGARA (2001-2010)
Dasar Wawasan Negara telah dilancarkan pada 4 April 2001 oleh bekas
Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri
Dr. Mahathir Mohamad di Parlimen. Tempoh masa perlaksanaan Dasar Wawasan
Negara adalah dari tahun 2001-2010, iaitu selama 10 tahun.[19]
Dasar Wawasan Negara meliputi tempoh masa Rangka Rancangan Jangka Panjang ketiga (RRJP 3), iaitu dari tahun
2001 hingga 2010.[20]
Dasar ini memberikan tumpuan terhadap peningkatan keutuhan dan daya saing
negara. Dasar ini juga bertujuan untuk meningkatkan kualiti pembangunan dan
menjana pertumbuhan tinggi yang mapan supaya rakyat dapat menikmati kemakmuran.
12.3.1 MATLAMAT
UTAMA
i.
Membina negara yang
berdaya tahan
ii.
Mengekalkan usaha
membasmi kemiskinan
iii.
Membangunkan
masyarakat berasaskan pengetahuan atau k-ekonomi.
iv.
Ia dirangka bagi
mengurangkan ketidakseimbangan sosial, ekonomi dan juga wilayah.[21]
12.3.2 OBJEKTIF
ATAU TERAS UTAMA DASAR WAWASAN NEGARA
i.
Membina bangsa yang
berdaya tahan dengan memupuk perpaduan, menyemarakkan semangat patriotik,
membina masyarakat yang bertolak ansur, penyayang dan memiliki nilai-nilai
positif.
ii.
Mewujudkan masyarakat
yang saksama melalui pembasmian kemiskinan dan pengurangan ketidakseimbangan di
kalangan dan dalam kumpulan etnik serta wilayah.[22]
iii.
Mengekalkan
pertumbuhan ekonomi yang tinggi dengan mengukuhkan sumber pertumbuhan institusi
kewangan dan korporat serta pengurusan ekonomi makro.
iv.
Meningkatkan daya
saing untuk menghadapi cabaran globalisasi dan liberalisasi.
v.
Membangunkan ekonomi
berasaskan pengetahuan sebagai langkah strategi untuk meningkatkan nilai dalam
semua sektor ekonomi dan mengoptimumkan daya pemikiran bangsa.
vi.
Mengukuhkan
pembangunan sumber manusia untuk menghasilkan tenaga kerja yang berkebolehan,
produktif dan berpengetahuan.
vii.
Meneruskan
pembangunan alam sekitar yang mampan untuk meneguhkan pertumbuhan jangka
panjang.[23]
12.3.3 RASIONAL DASAR WAWASAN NEGARA DIPERKENALKAN
i.
Membangunkan Malaysia
sebagai negara yang mempunyai masyarakat berteraskan pengetahuan.
ii.
Menjana pertumbuhan
yang didorong oleh sumber tempatan melalui pengukuhan pelaburan dalam negara di
samping penarikan pelaburan langsung asing (FDI) yang berterusan ke dalam
bidang yang lebih strategik.
iii.
Menjadikan sektor
pertanian, pembuatan dan perkhidmatan yang lebih dinamik melalui penerapan
pengetahuan yang lebih tinggi.
iv.
Membasmi kemiskinan
di kalangan kelompok kecil yang miskin di kawasan yang terpencil.
v.
Mencapai penyertaan
bumiputera yang berkesan serta pemilikan ekuiti untuk sekurang-kurangnya 30 %
menjelang 2010.[24]
Strategi Rangka Rancangan Jangka
Panjang Ketiga ialah:
i.
Meneruskan pembinaan
satu bangsa yang bersatu padu berasaskan kemakmuran dengan mewujudkan
peluang yang banyak untuk semua rakyat.
ii.
Mengukuhkan institusi
sosial dan kekeluargaan.
iii.
Membina kesedaran
sivik dan masyarakat yang berbudaya penyayang
iv.
Mencapai hak milik
dan ekuiti bumiputera sebanyak 30% menjelang 2010.
v.
Kemiskinan akan dikurangkan sebanyak 0.5% di semua
wilayah di Semenanjung Malaysia dan di kalangan peribumi Sabah dan Sarawak.
vi.
Mengekalkan
pertumbuhan ekonomi mampan.
vii.
Mengurangkan
kandungan import dan meningkatkan jumlah eksport bagi membantu mewujudkan
lebihan dagangan.
viii.
Menggalakkan lagi
pertumbuhan sektor pembuatan, perkhidmatan dan pertanian.
ix.
Mengekalkan kadar
insflasi yang rendah dan harga yang stabil.
x.
Menggalakkan tahap
tabungan dalam negara yang sesuai sebagai satu sumber penting yang dilabur.[25]
Kesimpulan
Pengalaman dan sejarah menunjukkan negara berjaya mengukuhkan asas
pertumbuhan ekonomi negara. Proses meningkatkan ekonomi ini perlu dilakukan
secara berterusan terutama untuk memenuhi hasrat dan inspirasi negara mencapai
status negara maju menjelang tahun 2020.[26]
RUJUKAN
1.
Asnarulkhadi Abu Saman & Jayum A.Jawan
(2004), Kenegaraan Malaysia , Serdang: Universiti Putra Malaysia .
2.
Bushra bt Hj Yusof, Dasar-Dasar Kerajaan Malaysia, ‘Dasar Ekonomi Baru’, Kuala Lumpur : A.S.
Noordeen.
3.
Hamidon Pawanteh (2005), Pengajian Am Kenegaraan Malaysia
STPM, Shah Alam: Cerdik Publications.
4.
K. Ratnam (1998), Perkembangan Ekonomi dan Sosial Dalam Sejarah Malaysia , Selangor: Pustaka
Sarjana.
5.
Malaysia Kita (2004), Selangor: International
Law Book Services.
6.
Mardiana Nordin & Hasnah Hussiin (2004), Pengajian Malaysia , Selangor: Penerbit
Fajar Bakti Sdn. Bhd.
7.
Goay Teck Chong & Wong Yew Hong (2005), Pra- U Pengajian Am Kertas 1, Petaling
Jaya: Pearson Longman.
[1] K. Ratnam (1998), Perkembangan Ekonomi dan Sosial dlm Sejarah
Malaysia ,
Selangor: Pustaka Sarjana, hal. 186 .
[2] Mardiana Nordin &
Hasnah Hussin, Pengajian Malaysia, Kuala Lumpur : Fajar
Bakti, hal. 196.
[3] Ibid, hal. 196.
[4] Ibid, hal 197-198.
[5] Bushra bt Hj Yusof, Dasar Ekonomi Baru dlm Dasar-Dasar Kerajaan Malaysia, Kuala Lumpur : A.S.
Noordeen, hal. 29-30.
[6] Mardiana Nordin &
Hasnah Hussin, Pengajian Malaysia, Kuala Lumpur : Fajar
Bakti, hal. 198-199.
[7] Asnarulkhadi Abu Saman dan
Jayum A.Jawan ( 2004 ), Kenegaraan Malaysia,
Universiti Putra Malaysia ,
hal.229.
[8] Mardiana Nordin dan Hasnah
Hussiin ( 2004 )Pengajian Malaysia ,Penerbit
Fajar Bakti Sdn.Bhd, Selangor,hal.227
[9] Asnarulkhadi Abu Saman dan
Jayum A.Jawan ( 2004 ), Kenegaraan
Malaysia, hal.229.
[10] Mardiana Nordin dan Hasnah
Hussiin ( 2004 ) Pengajian Malaysia,
hal.229
[11] Ibid
[12] Malaysia Kita ( 2004 ), International Law Book
Services, Selangor, hal.419.
[13] Ibid, hal.420.
[14] Ibid
[15] Ibid
[16] Ibid
[17] Ibid
[18] Ibid
[19] Hamidon Pawanteh (2005), Pengajian Am Kenegaraan Malaysia STPM,
Shah Alam: Cerdik Publications, hal 198.
[20] Goay Teck Chong, Wong Yew
Hong (2005), Pra- U Pengajian Am Kertas
1, Petaling Jaya : Pearson Longman, hal 238.
[21] Hamidon Pawanteh (2005), Pengajian Am Kenegaraan Malaysia STPM,
Shah Alam: Cerdik Publications, hal 198.
[22] Ibid, hal 198.
[23] Ibid, hal 199.
[24] Ibid.
[25] Ibid, hal 199.
[26] Mardiana Nordin dan Hasnah
Hussiin, Pengajian Malaysia, hal. 229.
mohon copy ye
ReplyDeletesila2
DeleteMmohon copy utk asgn ctu saya. Terima kasih yea Tn Tanah
ReplyDeleteterima kasih ,maklumat ni sngt membantu sy menyiapkan asgn.mohon copy
ReplyDeleteThank you so much
ReplyDeleteterima kasih tuan tanah
ReplyDeletemohon copy ya. thanks
ReplyDelete