PENGENALAN
Pada bab ini, pelajar-pelajar
akan diberi pendedahan mengenai Suruhanjaya di Malaysia yang merangkumi
Suruhanjaya Tetap dan Suruhanjaya Khas atau Sementara. Di samping itu,
pelajar-pelajar juga akan diterapkan dengan jenis, ciri-ciri dan fungsi setiap
Suruhajaya yang dibentuk di Malaysia.
HASIL PEMBELAJARAN
Diakhir bab ini, pelajar diharapkan dapat :
1.
Menyatakan 2 jenis suruhanjaya yang terdapat
di Malaysia.
2.
Mengenalpasti antara suruhanjaya tetap dan
suruhanjaya sementara.
3.
Menerangkan tujuan penubuhan suruhanjaya.
4.
Menjelaskan peranan dan fungsi setiap
suruhanjaya.
5.
Mengenalpasti bidang kuasa setiap
suruhanjaya.
11.0 PENGENALAN
Suruhanjaya
adalah satu badan khas yang ditubuhkan oleh pihak kerajaan dalam pemerintahan
negara. Pembentukan suruhanjaya sama ada tetap atau sementara [1] adalah untuk
memastikan suruhanjaya ini dapat menjalankan tugas pentadbiran dengan bijak,
adil dan cekap, khususnya dalam membentuk negara yang aman dan harmoni.
11.1 CIRI-CIRI SURUHANJAYA:
i.
Sesebuah suruhanjaya mestilah bersifat adil
dan berkecuali.
ii.
Sesebuah suruhanjaya bebas daripada pengaruh
politik kerana:
- Semua anggotanya dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong
atas budi bicara baginda selepas menimbangkan nasihat Perdana Menteri dan selepas
berunding dengan Majlis Raja-Raja;[2]
- Hanya penjawat awam, hakim, dan golongan profesional
boleh menganggotainya.
iii.
Anggota suruhanjaya hanya boleh dipecat
melalui tribunal; Yang di-Pertuan
Agong bertindak mengikut syor tribunal dan syor
tribunal adalah muktamad.
iv.
Saraan semua anggota suruhanjaya ditetapkan
oleh Parlimen dan ditanggung oleh
Kumpulan Wang Persekutuan yang disatukan.
11.2 JENIS-JENIS SURUHANJAYA
Contoh-contoh Suruhanjaya di Malaysia:
11.2.1 SURUHANJAYA
TETAP
Terbahagi kepada
6 suruhanjaya utama iaitu:
SURUHANJAYA
|
BIDANG KUASA
|
||||||
Suruhanjaya
Perkhidmatan Awam (SPA)
|
(a)
sebahagian bagi maksud
Persekutuan dan sebahagian bagi maksud Negeri, atau
(b)
bagi maksud dua buah
Negeri atau lebih.
·
Semua tatatertib
anggota perkhidmatan awam Persekutuan dan Negeri dipertanggungjawabkan kepada
Suruhanjaya perkhidmatan Awam sebagaimana yang temaktub dalam Perkara 139
Perlembagaan Persekutuan.
·
Suruhanjaya
Perkhidmtan Awam terdiri daripada anggota-anggota berikut:
(a)
pengerusi
(b)
timbalan pengerusi
(c)
empat hingga 30 orang ahli
·
Pengerusi dan timbalan
pengerusi dialantik daripada:
(a)
orang-orang yang menjadi anggota mana-mana
perkhidmatan awam, atau
(b)
bekas anggota mana-mana perkhidmatan awam
yang telah bersara tidak lebih daripada lima tahun sebelum
tarikh mereka dilantik
Tugas-tugas Suruhanjaya:
·
Perkhidmatan Awam (tertakluk kepada
perkhidmatan-perkhidmatan awam yang diliputi oleh bidang kuasanya termasuk:
i.
Membuat perlantikan kakitangan awam dalam
perkhidmatan pentadbiran Kerajaan Persekutuan. (Pengambilan kakitangan
Kumpulan D, iaitu kakitangan rendah dan buruh kasar boleh dibuat berdasarkan
peruntukan tertentu oleh pihak Kementerian atau Ketua-ketua Jabatan).
ii.
Membuat perlantikan bagi perkhidmatan awam di
negeri-negeri seperti Melaka, Pulau Pinang, Perlis dan Negeri Sembilan.
iii.
Mengambila alih tugas-tugas Suruhanjaya
Perkhidmatan Kereta Api (Tanah Melayu) yang telah dibubarkan.
iv.
Bebarapa aspek berikut adalah tugas-tugas yang
lebih terperinci yang dilakukan oleh SPA berhubung dengan bidang kuasanya
dalam urusan pentadbiran awam :
i.
Jenis perkhidmatan yang diurus berupa
perkhidmatan tetap, sementara dan kontrak.
ii.
Membuat pinjaman atau pertukaran kakitangan di
peringkat kementerian atau di negeri dan daerah.
iii.
Membuat pengesahan untuk seseorang kakitangan
perkhidmatan awam.
iv.
Membuat pengesahan untuk seseorang kakaitangan
diletakkan dalam taraf sah dan berpencen (iaitu yang berkhidmat tidak kurang
daripada sepuluh tahun.
v.
Membuat pertukaran tetap kakitangan awam pada
skim gaji yang berbeza atau pada jawatan yang berbeza.
vi.
Menjaga kenaikan pangkat kakitangan dalam
perkhidmatan Keretapi Tanah Melayu dan perkhidmatan awam Negeri Sembilan
(bagi negeri-negeri lain serta dalam perkhidmatan persekutuan dibuat oleh
Lembaga kenaikan pangkat di Peringkat Kementerian atau Jabatan tertentu) .
vii.
Membuat pemecatan dan mengambil tindakan disiplin
tertentu yang sewajarnya ke atas kakitangan awam Kumpulan A, B dan C.
|
||||||
Suruhanjaya Pilihan Raya
|
(a)
menyemak persempadanan kawasan pilihan raya
untuk Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri
(b)
menyemak daftar pemilih (pengundi)
(c)
menetapkan peraturan-peraturan dalam
pilihan raya
(d)
mengendalikan pendaftaran dan penamaan
calon
(e)
mengira undi dan
mengisytiharkan keputusan pilhan raya
·
Anggota SPR dilantik oleh Yang di-Pertuan
Agong setelah berunding dengan Majlis Raja-Raja.
·
Dianggotai oleh:
(a)
pengerusi
(b)
timbalan pengerusi
(c)
tiga orang ahli [3]
·
Saraan untuk anggota-anggota SPR ditentukan oleh
Parlimen melalui bayaran daripada Kumpulan Wang yang disatukan.
|
||||||
Suruhanjaya
Perkhidmatan Pelajaran
|
(a)
pengerusi
(b)
timbalan pengerusi
(c) empat hingga lapan orang anggota lain.
(a) melantik, mengesahkan jawatan, menaikkan pangkat dan menukar
anggota-anggota perkhidmatan pelajaran;
(b) memasukkan anggota-anggota perkhidmatan pelajaran ke dalam perjawatan
tetap atau pencen;
menjalankan kawalan tatatertib terhadap anggota-anggota perkhidmatan
pelajaran.
|
||||||
Suruhanjaya Perkhidmatan Polis
|
(a) Menteri Keselamatan Dalam Negeri yang akan
menjadi Pengerusi;
(b) Ketua Polis Negara ( sebagai pemerintah seluruh
pasukan polis);
(c) Ketua Setiausaha Kementerian Keselamatan Dalam
Negeri;
(d) Seorang anggota Suruhanjaya Perkhidmatan Awam;
(e) Dua hingga enam orang anggota lain.
·
Tugas-tugas Suruhanjaya
Perkhidmatan Polis termasuk:
(a) melantik, mengesahkan jawatan, menaikkan
pangkat , dan menukar anggota-anggota pasukan polis;
(b) memasukkan anggota-anggota pasukan polis ke
dalam penjawatan tetap atau pencen;
(c) menjalankan kawalan tatatertib terhadap
anggota-anggota pasukan polis.
|
||||||
Suruhanjaya
Perkhidmatan Kehakiman Dan Undang-Undang
|
(a)
Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam yang
akan menjadi Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Undang-undang;
(b)
Peguam Negara atau
Peguam Cara Negara;
(c)
Seorang atau beberapa
orang anggota lain yang dilantik daripada orang-orang yang menjadi atau yang
telah menjadi atau yang berkelayakan menjadi hakim Mahkamah Persekutuan,
Mahkamah Rayuan, atau Mahkamah Tinggi.
(a)
melantik dan mengesahkan jawatan
anggota-anggota perkhidmatan kehakiman dan undang-undang seperti majistret
dan kakitangan Jabatan Peguam Negara;
(b)
menjalankan kawalan tatatertib terhadap
anggota-anggota perkhidmatan kehakiman dan undang-undang seperti majistret
dan kakitangan mahkamah.
|
||||||
Suruhanjaya
Pencegahan Rasuah Malaysia
|
·
Suruhanjaya
Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang dahulunya dikenali sebagai Badan Pencegah Rasuah, Malaysia atau
singkatannya BPR mula
beroperasi pada 1 Oktober 1967 sebagai sebuah jabatan penuh.
·
Akhirnya pada 1 Januari
2009, ia
diambilalih oleh SPRM. Ketua SPRM sekarang ini adalah Datuk Seri Ahmad Said Hamdan.
·
Struktur organisasi Badan Pencegah
Rasuah Malaysia (BPR) adalah salah sebuah agensi di bawah Jabatan Perdana
Menteri Malaysia. Sungguhpun ia terletak di bawah Jabatan Perdana Menteri
tetapi itu hanyalah sekadar melibatkan urusan kewangan dan kakitangan sahaja.
·
Urusan harian BPR dilaksanakan secara bebas
dan berkecuali oleh pegawai-pegawainya di bawah pengawasan Ketua Pengarah
tanpa campur tangan daripada mana-mana pihak.
·
BPR diketuai oleh seorang Ketua Pengarah
yang dilantik oleh Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong di bawah Seksyen
3(2) Akta Pencegahan Rasuah, 1997 atas nasihat Perdana Menteri Malaysia dan
beliau dibantu oleh dua orang Timbalan Ketua Pengarah. Ketua Pengarah BPR
pada masakini adalah Dato' Seri Hj Ahmad Said b.
Hamdan.
·
BPR mempunyai 9 bahagian di peringkat Ibu
Pejabat serta 15 buah pejabat peringkat negeri diketuai oleh seorang Pengarah
Negeri.
|
11.2.2
SURUHANJAYA TIDAK TETAP / SEMENTARA / KHAS
i.
Suruhanjaya Khas diwujudkan secara
sementara (ad hoc) untuk
membincang dan mengkaji masalah-masalah yang timbul serta mencari jalan
penyelesaian ke atas masalah tersebut.
ii. Ahli-ahli Suruhanjaya ini terdiri daripada:
- pengerusi
- dua orang ahli lain
iii. Antara suruhanjaya khas yang
pernah diwujudkan ialah:
- Suruhanjaya Gaji Aziz
- Suruhanjaya Gaji Harun
- Suruhanjaya
Diraja tentang Gaji dan Syarat-syarat Perkhidmatan bagi Pihak Berkuasa
Tempatan dan pihak Berkuasa Perbadanan, 1973. [5]
- Suruhanjaya
Khas Penambahbaikkan Perjalanan dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia
ditubuhkan pada tahun 2004 atas syor Perdana Menteri Malaysia.
iv.
Tugas-tugas suruhanjaya khas ini termasuk:
a. menyiasat fungsi dan tanggungjawab Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam
menguatkuasakan undang-undang negara;
b. menyiasat keperluan sumber manusia PDRM;
c. menyiasat etika kerja dan prosedur bagi
kakitangan PDRM;
d. menyiasat isu-isu hak asasi manusia yang
berkaitan dengan tugas-tugas PDRM.
KESIMPULAN
Suruhanjaya di
Malaysia merupakan satu badan khas yang ditubuhkan untuk melancarkan perjalanan
pertadbiran negara. Pembentukan suruhanjaya samada tetap atau sementara adalah
untuk memastikan suruhajaya ini dapat menjalankan tugas pentadbiran dengan
bijak, adil dan cekap, khususnya dalam membentuk negara yang aman dan harmoni.
RUJUKAN
1. Anggota Persatuan Penerbit Buku Malaysia
(2004), Malaysia Kita, Selangor:
ILBS.
2. Mardiana Nordin & Hasnah Hussiin
(2004), Pengajian Malaysia,
Selangor: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
3.
Wong Khek Seng, et.al. (2006) Pengajian Am STPM, Selangor: Penerbit
Fajar Bakti Sdn. Bhd.
4.
Nazaruddin bin Hj. Mohd Jali, et.al. (2004), Pengajian Malaysia: Kenegaraan dan
Kewarganegaraan, Selangor: Prentice Hall.
[1] Anggota Persatuan Penerbit Buku Malaysia
( 2004 ), Malaysia Kita, Selangor:
ILBS, hlm. 220.
[2] Mardiana Nordin, et. al, (2004) Pengajian Malaysia, Selangor: Fajar
Bakti Sdn. Bhd., hlm. 89.
[3] Wong khek Seng, et.al, (2006) Pengajian Am STPM, Selangor: Penerbit
Fajar Bakti Sdn. Bhd., hlm. 48.
[4] Nazaruddin bin Hj. Mohd Jali, et.al,
(2004), Pengajian Malaysia :
Kenegaraan dan Kewarganegaraan, Selangor: Prentice Hall, 2004, hlm. 132.
[5] Wong Khek Seng, et.al, (2006), Pengajian Am STPM, Selangor: Penerbit
Fajar Bakti Sdn. Bhd., hlm. 51.
No comments:
Post a Comment