PENGENALAN
Pihak
Berkuasa Tempatan (PBT) diwujudkan di bawah Akta Kerajaan Tempatan 1976. Antara
tujuan ianya ditubuhkan ialah untuk memberi peluang kepada penduduk tempatan
untuk mengambil bahagian dalam pengurusan kawasan-kawasan yang didiami oleh
mereka.
Terdapat
beberapa jenis kerajaan tempatan yang ada di Malaysia di mana setiap satunya
mempunyai fungsi, tugas atau bidang kuasa yang berbeza antara satu dengan yang
lain.
HASIL
PEMBELAJARAN
1.
Menghuraikan secara ringkas
fungsi-fungsi kerajaan tempatan.
2.
Menyenaraikan 3 jenis
komponen di dalam kerajaan Tempatan.
3.
Membandingbezakan bidang
kuasa Kerajaan Tempatan.
Pendahuluan
Menurut Malcolm W.Norris (1989),
kerajaan tempatan di Semenanjung Malaysia merujuk kepada kerajaan di
kawasan bandar, luar bandar atau gabungan kedua-dua kawasan ini dan terletak di
bawah bidang kuasa kerajaan negeri[1].
Pada asasnya, penubuhan kerajaan tempatan bertujuan untuk memberi peluang
kepada penduduk tempatan mengambil bahagian dalam pentadbiran kawasan mereka.[2]
Langkah ini bertujuan bagi memastikan segala keputusan dapat dibuat dengan
cepat dan selaras dengan kehendak penduduk tempatan.
Mengikut Perkara 4, Senarai Kedua,
Perlembagaan Persekutuan, kerajaan tempatan yang di luar Wilayah Persekutuan
(Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya) berada di bawah tanggungjawab kerajaan
negeri masing-masing. Sungguhpun kerajaan tempatan terletak di bawah bidang
kuasa kerajaan negeri, tetapi pentadbirannya berada di bawah kawalan kerajaan
persekutuan menerusi Bahagian Kerajaan Tempatan, Kementerian Perumahan dan
Kerajaan Tempatan.
Kerajaan tempatan berfungsi untuk
memberi perkhidmatan perbandaran di kawasan-kawasan yang ditetapkan seperti
penjagaan kebersihan am, memungut sampah, kesihatan am, menyediakan sistem
tandas dan saluran najis. Badan yang menyediakan perkhidmatan ini dikenali
sebagai penguasa tempatan.
Kerajaan tempatan adalah satu unit
yang sah yang mempunyai kuasa untuk mendakwa dan didakwa, membuat kontrak,
memiliki harta, mengutip cukai dan sewa, menikmati autonomi kewangan serta
membuat undang-undang kecil (by-laws).[3]
10.1 JENIS-JENIS KERAJAAN TEMPATAN
JENIS
KERAJAAN TEMPATAN
|
KRITERIA
|
CONTOH
|
Dewan Bandaraya / Majlis Bandaraya
|
|
· DBKL
· Majlis
Bandaraya
· Majlis
Bandaraya Johor Bharu
· Majlis
Bandaraya Kuching Selatan
|
Majlis Perbandaran
|
|
· Majlis
Perbandaran Seremban
·
Majlis Perbandaran Taiping
· MPPJ
· Majlis
Perbandaran
|
Majlis Daerah
|
|
· Majlis
Daerah Tapah
· Majlis
Daerah Sabak Bernam
|
10.2 FUNGSI
KERAJAAN TEMPATAN
Terdapat dua prinsip utama yang
menetapkan fungsi penguasa tempatan iaitu prinsip ultra-vires dan general
competence.
Prinsip ultra-vires menetapkan
bahawa penguasa tempatan hanya berfungsi mengikut tugas dan tanggungjawab yang
ditetapkan oleh undang-undang. Berasaskan prinsip ini, penguasa tempatan di Malaysia
berfungsi berpandukan bidang kuasa dan tugas yang disenaraikan oleh undang-undang.
Prinsip general competence
memberi kuasa kepada penguasa tempatan menjalankan sebarang kegiatan dengan
syarat penguasa tempatan itu mampu membiayai kegiatan tersebut. Prinsip ini
memberi penguasa tempatan kuasa yang agak luas.[5]
Pada umumnya, fungsi utama penguasa tempatan di Malaysia adalah seperti
berikut:
i.
Mengawal pembangunan tanah dan bangunan di dalam kawasan pentadbiran
masing-masing
ii.
Memberikan perkhidmatan sanitari dan
pembersihan seperti mengutip sampah, mencuci longkang dan memotong rumput
iii.
Mendirikan klinik dan dispensari awam dengan
menetapkan bayaran bagi rawatan
iv.
Menjaga dan mengawal kesihatan awam
v.
Menyediakan perumahan awam
vi.
Membina dan menyenggara kemudahan rekreasi
seperti taman awam, padang permainan, kolam renang dan gynamsium
vii.
Mengurus pasar dan gerai-gerai
viii.
Menyenggara dan membaiki jalan-jalan awam
ix.
Membina betung-betung awam
x.
Membina dan menyenggara parit dan alur air[6]
10.3 STRUKTUR ORGANISASI KERAJAAN TEMPATAN
Biasanya mesyuarat Majlis Perbandaran
dan Majlis Daerah diadakan dalam sebulan sekali. Keahlian Kerajaan Tempatan
terdiri daripada mereka yang dilantik daripada kalangan:
i.
Ahli-ahli politik
ii.
Ketua-ketua jabatan teknikal di peringkat
daerah[7]
Sesebuah Kerajaan Tempatan diketuai
oleh Datuk Bandar / Yang Dipertua Majlis / Pegawai Daerah. Ahli-ahli Majlis
dilantik bagi tempoh 3 tahun oleh Kerajaan Negeri.
Keputusan melantik ahli-ahli Majlis
semula selepas tamat tempoh tertakluk kepada Kerajaan Negeri.
ORGANISASI
|
CIRI-CIRI
|
Datuk Bandar / Yang Dipertua Majlis /
Pegawai Daerah
|
|
Setiausaha
|
|
Pegawai-pegawai
|
(a)
Profesional-Pegawai Teknikal
(b)
Pentadbir-jalankan pentadbiran
|
Ahli-ahli Majlis
|
|
Ahli-ahli Majlis Penguasa tempatan
dilantik berdasarkan beberapa ciri tertentu iaitu:
i.
Orang yang bermastautin di kawasan penguasa
tempatan itu sendiri
ii.
Mempunyai pengalaman dan pengetahuan dalam
urusan kerajaan tempatan.
iii.
Berasal daripada sesuatu bidang pekerjaan,
perdagangan dan perindustrian.
iv.
Berkemampuan untuk mewakili semua kaum di
kawasan penguasa tempatan itu.
Biasanya terdapat sekurang-kurangnya 8
jawatankuasa bagi setiap penguasa tempatan. Antara jawatankuasa yang ditubuhkan
ialah Jawatankuasa Keindahan dan Kebersihan, Bandar, Kewangan, Perlesenan,
Lalulintas dan Perancangan. Jawatankuasa Penguasa Tempatan mempunyai 3 fungsi
yang utama iaitu:
i.
Menyedia dan merancang pembangunan
ii.
Membincang isu dan masalah berkaitan bidang tugas
penguasa tempatan serta membuat keputusan dan cadangan
iii.
Menyediakan kertas kerja tentang kegiatan
penguasa tempatan bagi jangka masa panjang untuk pertimbangan dan kelulusan
Majlis Penguasa Tempatan.
Pegawai pentadbir yang utama bagi
sesebuah Penguasa Tempatan ialah setiausaha yang bertanggungjawab dalam urusan
pentadbiran. Beliau dibantu oleh kakitangan semua kumpulan yang dilantik
sendiri sendiri oleh Penguasa Tempatan.[9]
10.4 BIDANG TUGAS KERAJAAN TEMPATAN
Berdasarkan Akta Kerajaan Tempatan
1976, bermakna semua penguasa tempatan telah disusun semula dan mempunyai
kuasa-kuasa tertentu sahaja. Kuasa yang utama dan terpenting adalah seperti
berikut:
i.
Kuasa untuk mengadakan undang-undang kecil.
ii.
Kuasa mengutip cukai, kadar sewa dan
lain-lain.
iii.
Kuasa untuk mengadakan kumpulan wang Pihak
Berkuasa Tempatan yang terletak dalam kawalan pihak itu sendiri. Ini bermakna
pihak tersebut mempunyai autonomi kewangan.[10]
Kuasa-kuasa tersebut terletak kepada
Pihak Berkuasa Tempatan di bawah 3 buah akta iaitu Akta Kerajaan Tempatan 1976,
Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 dan Akta Jalan, Parit dan Bangunan serta dalam
Enakmen Negeri[11] yang di gunakan.
Akta Kerajaan
Tempatan 1976
Perkara
|
Bidang
Tugas
|
A.Tempat-tempat Awam
|
|
B. Kebersihan dan Pengindahan
|
|
C. Perusahaan dan Perdagangan
|
|
D. Pengangkutan
|
|
E. Pembekalan Elektrik
|
|
F. Membuat Kontrak
|
|
Akta Perancangan
Bandar Dan Desa 1976
Pihak penguasa tempatan mempunyai
tugas seperti mengatur, mengawal dan
merancang kemajuan penggunaan semua tanah dan bangunan dalam kawasan
masing-masing. Mengusaha, membantu dan menggalakkan pemungutan, penyenggaraan,
buletin dan monograf dan lain-lain siaran yang berhubung dengan perancangan
bandar dan desa dan metodologinya.
Melaksanakan apa-apa tugas lain yang
dipertanggungjawabkan terhadapnya dari semasa ke semasa oleh pihak berkuasa
negeri atau Jawatankuasa Perancangan Negeri.[13]
Akta Jalan,
Parit Dan Bangunan
Perkara
|
Bidang Tugas
|
A. Jalan
|
|
B. Pembentungan dan Perparitan
|
|
C.Lorong Belakang
|
|
D. Bangunan
|
|
BIDANG KUASA
LAIN
Antara bidang kuasa lain di bawah
Kerajaan Tempatan ialah:
i.
Penguasa tempatan boleh mengarahkan supaya
dijalankan pendakwaan bagi apa-apa kesalahan di bawah Akta Kerajaan Tempatan
1976.
ii.
Penguasa atau pegawai penguasa tempatan yang
diberikan kuasa secara bertulis boleh menangkap seseorang yang melakukan
kesalahan yang boleh dihukum di bawah Akta Kerajaan Tempatan 1976.[15]
Kesimpulan
Kerajaan tempatan timbul akibat
wujudnya kesedaran bahawa, semakin tinggi aktiviti kerajaan, maka semakin sukar
untuk merancang dan mentadbir aktiviti itu daripada kerajaan pusat mahupun
kerajaan negeri ataupun wilayah. Bagi mendapatkan keberkesanan, pentadbiran
awam moden tidak sahaja terletak pada dasar dan cara di bahagian pusat semata-mata
malah bagaimana dilaksanakan hingga ke peringkat bawahan seperti wilayah,
daerah dan juga kampung.
Oleh itu, perlu diadakan satu
pentadbiran kerajaan yang meluas bagi memastikan kejayaan sesuatu rancangan. Jadi,
kerajaan tempatan akan mewakili kehendak rakyat tempatan dalam mentadbir
hal-ehwal tempatan yang bertujuan untuk meninggikan penyertaan rakyat dalam
politik bagi kepentingan rakyat tempatan.
RUJUKAN
1.
Ahmad Atory Hussain (2002), Kerajaan Tempatan Teori Dan Peranan Di
Malaysia, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
2.
Malaysia Kita
Panduan Dan Rujukan Untuk Peperiksaan Am Kerajaan (2000), Selangor:
Penerbit International Law Book Services.
3.
Ranjit Singh Malhi (2000), Pengajian Am Kenegaraan Malaysia,
Federal Publications Sdn. Bhd.
4.
Ranjit Singh Malhi (Dr) (2005), Pengajian Am Kenegaraan Malaysia, TQM
Consultants Sdn. Bhd.
5.
Ruslan Zainuddin et.al. (2005), Kenegaraan Malaysia, Selangor: Fajar
Bakti Sdn. Bhd.
6.
Wong Khek Seng et.al. (1999), Pengajian Am Kertas 1 & 2 STPM,
Selangor: Fajar Bakti Sdn. Bhd.
[1] Ruslan Zainuddin et.al. (2005), Kenegaraan Malaysia, Selangor: Fajar
Bakti Sdn. Bhd, hlm. 259
[2] Wong Khek Seng et.al. (1999), Pengajian Am Kertas 1 & 2 STPM,
Selangor: Fajar Bakti Sdn. Bhd, hlm. 135
[3] Ruslan Zainuddin et.al. (2005), hlm.
259
[4] Dr. Ranjit Singh Malhi (2005), Pengajian Am Kenegaraan Malaysia, TQM
Consultants Sdn. Bhd, hlm. 89-90
[5] Ruslan Zainuddin et.al (2005), hal
262-263
[6] Ranjit Singh Malhi (2000), Pengajian Am Kenegaraan Malaysia,
Federal Publications Sdn. Bhd. Hlm. 86
[7] Wong Khek Seng et.al (2004), hlm. 95
[8] Wong Khek Seng et.al (2004), hlm.
95-96
[9] Ruslan Zainuddin et.al (2005) hlm.
265
[10] International Law Book Services
(2000), Malaysia Kita Panduan Dan
Rujukan Untuk Peperiksaan Am Kerajaan, Selangor: Penerbit International Law
Book Services, hlm. 236.
[11] International Law Book Services
(2000), hlm. 237.
[12] Ahmad Atory Hussain (2002), Kerajaan Tempatan Teori dan Peranan di
Malaysia, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm. 126.
[13] Ahmad Atory Hussain (2002), hlm. 127.
[14] Ahmad Atory Hussain (2002), hlm. 128.
[15] Ahmad Atory Hussain (2002), hlm. 128.
Secara umumnya kriteria PBT dlm nota ini telah ketinggalan zaman.Hal ini kerana buku yg dirujuk telah iterbitkan bertahun-tahun lamanya.Perlu penambahbaikan mengikut fakta semasa.
ReplyDeleteSecara umumnya kriteria PBT dlm nota ini telah ketinggalan zaman.Hal ini kerana buku yg dirujuk telah diterbitkan bertahun-tahun lamanya.Perlu penambahbaikan mengikut fakta semasa.
ReplyDeleteBoleh huraikan bidang kuasa yang dimiliki oleh PBT dalam membantu melahirkan usahawan yang berjaya dan berdaya saing?
ReplyDeleteWhat
ReplyDeleteHi cikgu, cukai taksiran yang dikutip oleh Kerajaan Tempatan nanti akan masuk poket Kerajaan Negeri atau Kementerian Pembangunan Kerajaan tempatan?
ReplyDelete